Alaikäisenä MS-tautiin sairastuneiden kokema kuntoutuksen ohjauksen tarve
Tuuri, Tiina (2023)
Tuuri, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634814
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus aiheesta, millaista kuntoutuksen ohjausta alaikäisinä MS-taudin diagnoosin saanut olisi kaivannut ja millaisia asioita lapsen tai nuoren MS-tautiin sairastuneen kuntoutuksen ohjauksessa tulisi ottaa huomioon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa kuntoutuksen ohjauksen ammattilaisille sekä muille terveyden- ja hyvinvointialojen työntekijöille, jotka työskentelevät pitkäaikaissairastuneiden parissa.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jonka teoriaosuudessa käsitellään MS-tautia ja kuntoutuksen neljää eri osa-aluetta sisältöineen sekä tiedon käsittelyn ja ajattelukyvyn kehitystä. Lisäksi tämän opinnäytetyön tuloksen luotettavuuden vahvistamiseksi tarkasteltiin aiempia tutkimuksia MS-tautiin nuorena sairastuneen toimijuudesta työelämässä sekä kuntoutuksen ohjauksen merkityksestä. Teoriaosuuden viitekehyksen tarkoituksena on lisätä tietoa MS-taudista ja sen etenemisestä sekä vaikutuksista elämänlaatuun.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus, teemahaastattelu, suoritettiin yksilöhaastatteluina. Lisäksi kysymykset esitettiin yksilöllisesti tilanteen mukaan. Haastattelun tarkoituksena oli saada kokemukseen perustuvaa tietoa, millaista kuntoutuksen ohjausta alaikäisinä MS-tautiin sairastuneet olivat saaneet ja millaista kuntoutuksen ohjausta he olisivat poluillaan kaivanneet. Haastatteluihin osallistui neljä alaikäisenä MS-taudin diagnoosin saanutta henkilöä.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti alaikäisenä MS-taudin diagnoosin saaneiden kuntoutuksen ohjauksen erityispiirteet, joita tulisi ottaa huomioon erityisesti nuoresta iästä johtuvasta heikommassa yhteiskunnallisessa asemassa olevien kuntoutuksen ohjauksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on nostaa tulevaisuudessa esiin uusia keskusteluja tutkimukseen osallistuneiden haastateltavien tuottaman informaation perusteella.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jonka teoriaosuudessa käsitellään MS-tautia ja kuntoutuksen neljää eri osa-aluetta sisältöineen sekä tiedon käsittelyn ja ajattelukyvyn kehitystä. Lisäksi tämän opinnäytetyön tuloksen luotettavuuden vahvistamiseksi tarkasteltiin aiempia tutkimuksia MS-tautiin nuorena sairastuneen toimijuudesta työelämässä sekä kuntoutuksen ohjauksen merkityksestä. Teoriaosuuden viitekehyksen tarkoituksena on lisätä tietoa MS-taudista ja sen etenemisestä sekä vaikutuksista elämänlaatuun.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus, teemahaastattelu, suoritettiin yksilöhaastatteluina. Lisäksi kysymykset esitettiin yksilöllisesti tilanteen mukaan. Haastattelun tarkoituksena oli saada kokemukseen perustuvaa tietoa, millaista kuntoutuksen ohjausta alaikäisinä MS-tautiin sairastuneet olivat saaneet ja millaista kuntoutuksen ohjausta he olisivat poluillaan kaivanneet. Haastatteluihin osallistui neljä alaikäisenä MS-taudin diagnoosin saanutta henkilöä.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti alaikäisenä MS-taudin diagnoosin saaneiden kuntoutuksen ohjauksen erityispiirteet, joita tulisi ottaa huomioon erityisesti nuoresta iästä johtuvasta heikommassa yhteiskunnallisessa asemassa olevien kuntoutuksen ohjauksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on nostaa tulevaisuudessa esiin uusia keskusteluja tutkimukseen osallistuneiden haastateltavien tuottaman informaation perusteella.