Joukkueurheilijan henkilöbrändin rakentaminen
Tenho, Miro (2023)
Tenho, Miro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534431
Tiivistelmä
Henkilöbrändit ja henkilöbrändäys ovat olennainen osa nykypäivän urheilua. Jokainen urheilija voi hyötyä henkilöbrändin rakentamisesta. Tämän työn tarkoituksena oli auttaa joukkueurheilijoita ymmärtämään, millainen on hyvä urheilijabrändi, miten he voivat sitä rakentaa ja miten he voivat sitä hyödyntää.
Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuuden ja teemahaastatteluiden avulla kerätyn aineiston pohjalta. Teoriaosuudella luotiin katsaus henkilöbrändiin, brändäykseen ja siihen vaikuttavaan prosessiin. Tämän lisäksi kerättiin tietoa, millä keinoin urheilijat voivat lähteä rakentamaan omaa henkilöbrändiään.
Työn menetelmäksi valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen menetelmä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joten tarkoin valittujen haastateltavien rooli oli työn toteuttamisessa tärkeä. Haastateltavia oli yhteensä neljä kappaletta, joista kolme oli nykyisiä ammattijoukkueurheilijoita ja asiantuntijana toimi entinen ammattilaisjoukkueurheilija, joka on luonut henkilöbrändin avulla itselleen ammatin. Nauhoitettujen ja litteroitujen haastattelujen perusteella voitiin huomata aiheen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ja teemahaastatteluista kerätyn aineiston tuloksista voitiin havaita, että vahvan urheilijabrändin rakentaminen on kannattavaa, sillä se voi toimia vahvana kivijalkana urheilijan toimeentulolle ja uran jälkeisen elämän rakennuksessa. Sosiaalinen media ja sponsoriyhteistyöt avaavat urheilijoille uusia mahdollisuuksia niin brändin rakentamisessa, kuin taloudellisen turvan luomisessa. Vahvan urheilijabrändin keskiössä on urheilija itse, mutta se on käsitteenä laajempi, monenlaisista palikoista koostuva kokonaisuus. The topic of personal branding and its importance in today’s sports culture cannot be overstated. Every athlete can benefit from building a personal brand. The aim of this study was to assist team sport athletes in understanding what constitutes a strong athlete brand, how they can construct it, and how they can leverage it.
This thesis is structured around a theoretical framework and data gathered through thematic interviews. The theoretical portion provides an overview of personal branding, the branding process, and its influencing factors. Additionally, insights were gathered on the methods through which athletes can start building their own personal brand.
The chosen methodology for this work was qualitative, utilizing thematic interviews where the role of carefully selected interviewees was crucial to the execution of the study. There was a total of four interviewees, three of whom were current professional team athletes and additionally a former professional team athlete who had already built a profession through personal branding. Based on recorded and transcribed interviews, the timeliness and significance of the topic became evident.
From the results of the theoretical framework and data collected from thematic interviews, it was observed that establishing a robust athlete brand is worthwhile as it can serve as a strong foundation for an athlete's livelihood and post-career life building. Social media and sponsorships offer athletes new opportunities in both brand construction and financial security. At the core of a strong athlete brand is the athlete themselves, yet the concept is broader, consisting of various components that form a comprehensive entity.
Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuuden ja teemahaastatteluiden avulla kerätyn aineiston pohjalta. Teoriaosuudella luotiin katsaus henkilöbrändiin, brändäykseen ja siihen vaikuttavaan prosessiin. Tämän lisäksi kerättiin tietoa, millä keinoin urheilijat voivat lähteä rakentamaan omaa henkilöbrändiään.
Työn menetelmäksi valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen menetelmä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joten tarkoin valittujen haastateltavien rooli oli työn toteuttamisessa tärkeä. Haastateltavia oli yhteensä neljä kappaletta, joista kolme oli nykyisiä ammattijoukkueurheilijoita ja asiantuntijana toimi entinen ammattilaisjoukkueurheilija, joka on luonut henkilöbrändin avulla itselleen ammatin. Nauhoitettujen ja litteroitujen haastattelujen perusteella voitiin huomata aiheen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ja teemahaastatteluista kerätyn aineiston tuloksista voitiin havaita, että vahvan urheilijabrändin rakentaminen on kannattavaa, sillä se voi toimia vahvana kivijalkana urheilijan toimeentulolle ja uran jälkeisen elämän rakennuksessa. Sosiaalinen media ja sponsoriyhteistyöt avaavat urheilijoille uusia mahdollisuuksia niin brändin rakentamisessa, kuin taloudellisen turvan luomisessa. Vahvan urheilijabrändin keskiössä on urheilija itse, mutta se on käsitteenä laajempi, monenlaisista palikoista koostuva kokonaisuus.
This thesis is structured around a theoretical framework and data gathered through thematic interviews. The theoretical portion provides an overview of personal branding, the branding process, and its influencing factors. Additionally, insights were gathered on the methods through which athletes can start building their own personal brand.
The chosen methodology for this work was qualitative, utilizing thematic interviews where the role of carefully selected interviewees was crucial to the execution of the study. There was a total of four interviewees, three of whom were current professional team athletes and additionally a former professional team athlete who had already built a profession through personal branding. Based on recorded and transcribed interviews, the timeliness and significance of the topic became evident.
From the results of the theoretical framework and data collected from thematic interviews, it was observed that establishing a robust athlete brand is worthwhile as it can serve as a strong foundation for an athlete's livelihood and post-career life building. Social media and sponsorships offer athletes new opportunities in both brand construction and financial security. At the core of a strong athlete brand is the athlete themselves, yet the concept is broader, consisting of various components that form a comprehensive entity.