Keskuslaskimokatetrin (CVK) käyttö ja hoito: opetusmateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle
Ikonen, Ria; Kilpinen, Inka (2023)
Ikonen, Ria
Kilpinen, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta keskuslaskimokatetrin käytöstä ja hoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä koulutusmateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksen lehtorien käyttöön keskuslaskimokatetrista. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: mitä tulisi painottaa keskuslaskimokatetrin käyttöön liittyvässä itseopiskelumateriaalissa sairaanhoitajaopiskelijoille? ja miten sosiaali- ja terveysalan henkilöstö suhtautuu itseopiskeluun verkossa?.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä ja sen tueksi tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin sisään- ja ulosottokriteereitä käyttäen. Käytettyjä tutkimuksia oli kahdeksan kappaletta, joista suomenkielisiä tutkimuksia oli kolme ja englanninkielisiä viisi. Tietoa haettiin pääasiassa kolmesta eri tietokannasta, jonka lisäksi tehtiin manuaalisia hakuja. Tutkimuksista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksena kirjallisuuskatsauksen osalta voidaan todeta, että olennaista on painottaa sairaanhoitajaopiskelijoille infektioiden ehkäisyn merkitystä sillä käsihygienia ja asianmukainen aseptiikka on merkittävin tekijä katetri-infektioiden torjunnassa. Itseopiskelumateriaalia kohtaan esille nousi pääasiassa positiivisia asenteita ja niiden nähdään myös kehittävän ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu itseopiskelumateriaali luotiin H5P-työkalun avulla, joka mahdollisti vuorovaikutteisen itseopiskelumateriaalin luomisen. Itseopiskelumateriaalin luomisessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä ja kirjallisuuskatsauksen tuloksia. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt itseopiskelumateriaali löytyy Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Learnista omana opintojaksopohjana ja se on koulun lehtorien käytettävissä osana sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä ja sen tueksi tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin sisään- ja ulosottokriteereitä käyttäen. Käytettyjä tutkimuksia oli kahdeksan kappaletta, joista suomenkielisiä tutkimuksia oli kolme ja englanninkielisiä viisi. Tietoa haettiin pääasiassa kolmesta eri tietokannasta, jonka lisäksi tehtiin manuaalisia hakuja. Tutkimuksista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksena kirjallisuuskatsauksen osalta voidaan todeta, että olennaista on painottaa sairaanhoitajaopiskelijoille infektioiden ehkäisyn merkitystä sillä käsihygienia ja asianmukainen aseptiikka on merkittävin tekijä katetri-infektioiden torjunnassa. Itseopiskelumateriaalia kohtaan esille nousi pääasiassa positiivisia asenteita ja niiden nähdään myös kehittävän ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu itseopiskelumateriaali luotiin H5P-työkalun avulla, joka mahdollisti vuorovaikutteisen itseopiskelumateriaalin luomisen. Itseopiskelumateriaalin luomisessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä ja kirjallisuuskatsauksen tuloksia. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt itseopiskelumateriaali löytyy Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Learnista omana opintojaksopohjana ja se on koulun lehtorien käytettävissä osana sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta.