Lukiolaisen luontoliikuntapankki: opas luontosuhteen vahvistamisen tueksi
Kalliola, Elisa; Räisänen, Elli (2023)
Lataukset:
Kalliola, Elisa
Räisänen, Elli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634804
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli selvittää lukio-opiskelijoiden luontosuhteen tasoa ja heidän kokemuksiaan luontoliikunnasta osana arkeaan sekä lukion liikunnan opetusta. Kyselynä toteutetun selvityksen perusteella kehitettiin lukiolaisille luontoliikuntaopas vahvistamaan heidän luontosuhdettaan sekä tukemaan lukiolaisten luonnossa liikkumista. Toimeksiantajina työssä toimivat Savonlinnan lyseon lukio sekä Orimattilan Erkko-lukio. Yhteyshenkilöinä olivat koulujen liikunnanopettajat.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena lukioiden toisen vuoden opiskelijoille maaliskuussa 2023. Kysely sisälsi monivalintakysymysten lisäksi joitakin avoimia kysymyksiä, joten tulokset analysoitiin määrällisen aineiston osalta Webropol-raportointityökalua käyttäen ja laadullisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia ja kvantifiointia. Kysymykset oli jaettu neljään teemaan, jotka olivat luonto ja luontosuhde, luontoliikunta, luontoliikunta lukiossa sekä luontoliikuntaopas.
Kyselyyn vastasi Orimattilan Erkko-lukiosta 19 opiskelijaa ja Savonlinnan lyseon lukiosta 46 opiskelijaa eli vastaajien kokonaismääräksi muodostui 65. Kyselystä saatujen tulosten mukaan vastanneiden opiskelijoiden liikuntatottumukset vastaavat melko hyvin liikkumisen suosituksia. Suurin osa opiskelijoista ilmaisi liikkuvansa luonnossa vähintään kerran viikossa ja moni vastaaja ilmaisi rauhoittuvansa liikkuessaan luonnossa. Opiskelijoiden eniten suosimaksi luontoliikuntalajiksi nousi kävely/lenkkeily luonnossa. Luontoliikuntaoppaan sisältöä toivottiin eniten kuvien, videoiden ja tekstin muodossa.
Opinnäytetyön kehitystuotteena valmistui lukiolaisen luontoliikuntaopas, josta pyrittiin tekemään mahdollisimman käyttäjälähtöinen hyödyntämällä kyselystä saatua informaatiota, kuten opiskelijoiden esittämiä toiveita. Opas sisältää tietoa luonnossa liikkumisesta ja sen hyvinvointivaikutuksista sekä ideoita ja vinkkejä luontoliikunnan toteuttamiseen ja ympäristöhuolestuneisuuden käsittelyyn. Oppaan tarkoitus on kannustaa lukiolaisia liikkumaan luonnossa matalammalla kynnyksellä sekä sen myötä vahvistaa ja tukea heidän luontosuhdettaan.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena lukioiden toisen vuoden opiskelijoille maaliskuussa 2023. Kysely sisälsi monivalintakysymysten lisäksi joitakin avoimia kysymyksiä, joten tulokset analysoitiin määrällisen aineiston osalta Webropol-raportointityökalua käyttäen ja laadullisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia ja kvantifiointia. Kysymykset oli jaettu neljään teemaan, jotka olivat luonto ja luontosuhde, luontoliikunta, luontoliikunta lukiossa sekä luontoliikuntaopas.
Kyselyyn vastasi Orimattilan Erkko-lukiosta 19 opiskelijaa ja Savonlinnan lyseon lukiosta 46 opiskelijaa eli vastaajien kokonaismääräksi muodostui 65. Kyselystä saatujen tulosten mukaan vastanneiden opiskelijoiden liikuntatottumukset vastaavat melko hyvin liikkumisen suosituksia. Suurin osa opiskelijoista ilmaisi liikkuvansa luonnossa vähintään kerran viikossa ja moni vastaaja ilmaisi rauhoittuvansa liikkuessaan luonnossa. Opiskelijoiden eniten suosimaksi luontoliikuntalajiksi nousi kävely/lenkkeily luonnossa. Luontoliikuntaoppaan sisältöä toivottiin eniten kuvien, videoiden ja tekstin muodossa.
Opinnäytetyön kehitystuotteena valmistui lukiolaisen luontoliikuntaopas, josta pyrittiin tekemään mahdollisimman käyttäjälähtöinen hyödyntämällä kyselystä saatua informaatiota, kuten opiskelijoiden esittämiä toiveita. Opas sisältää tietoa luonnossa liikkumisesta ja sen hyvinvointivaikutuksista sekä ideoita ja vinkkejä luontoliikunnan toteuttamiseen ja ympäristöhuolestuneisuuden käsittelyyn. Oppaan tarkoitus on kannustaa lukiolaisia liikkumaan luonnossa matalammalla kynnyksellä sekä sen myötä vahvistaa ja tukea heidän luontosuhdettaan.