Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten lukemaan innostaminen Suomen ja Uuden-Seelannin kirjastoissa

Jalonen, Elina (2014)

 
Avaa tiedosto
Jalonen_Elina.pdf (777.0Kt)
Lataukset: 


Jalonen, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110115138
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lasten lukemaan innostamista ja sen eroavuuksia suoma- laisissa ja uusiseelantilaisissa kirjastoissa. Suoritin opintoihini kuuluvan työharjoittelun Uudessa-Seelannissa ja halusin hyödyntää harjoittelukokemuksiani myös opinnäytetyössäni. Tutkimusta varten haastattelin viittä lastenkirjastotyön ammattilaista Suomessa ja kuutta Uudessa-Seelannissa. Näiden yhdentoista haastattelun perusteella tavoitteena oli selvittää, minkälaisia eroavaisuuksia lasten lukemaan innostamisen menetelmissä on Suomen ja Uuden-Seelannin kirjastoissa. Tavoitteenani oli selvittää, minkälaiset mahdollisuudet kirjastoilla on hankkia resursseja lastenkirjastotyöhön ja mitkä lukemaan innostamisen menetelmät kuluttavat eniten resursseja. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten lasten lukemaan innostamiseen ja lastenkirjastotyöhön suhtaudutaan Suomen ja Uuden-Seelannin kirjastoissa sekä millaista koulutusta lastenkirjastotyöntekijän on mahdollista saada.

Tutkimusta varten tehdyissä teemahaastatteluissa selvisi, että itse lukemaan innostamisen menetelmät ovat sekä Suomessa että Uudessa-Seelannissa pitkälti samanlaiset. Huolimatta siitä, että itse lukemaan innostamisen menetelmät ovat kummassakin maassa suurimmaksi osaksi samanlaisia, erojakin löytyy. Suurimmat erot Suomen ja Uuden-Seelannin välillä ovat lukemaan innostamisen menetelmien toteuttamisessa sekä lastenkirjastotyöhön käytettävissä olevissa resursseissa. Tutkimusta varten tehdyissä haastatteluissa kävi ilmi, että Uudessa-Seelannissa lukemaan innostamisen menetelmiin panostetaan eniten kesäaikana, jolloin lapset eivät ole koulussa. Suomessa kirjastot hiljenevät kesäaikana, ja suurin osa lapsille suunnattu ohjelma jatkuu vasta syksyllä koulujen alettua. Lisäksi Uusi-Seelanti hankkii lisäresursseja keinoin, joita Suomessa ei käytetä, kuten vapaaehtoisten ja kaupallisten sponsoreiden avustuksella. Suomen eduksi erottui laaja kouluyhteistyö, jollaista Uudessa-Seelannissa ei ole. Uudessa-Seelannissa panostetaan kouluyhteistyön sijaan koulukirjastoihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste