Lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa kasvatusyhteistyössä vanhempien ja huoltajien kanssa: opas varhaiskasvattajille, vanhemmille ja huoltajille.
Rantala, Saana (2023)
Rantala, Saana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534535
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten arjessa tuetaan tällä hetkellä heidän kaveri- ja tunnetaitojensa kehitystä sekä millaista kasvatusyhteistyö on kodin ja varhaiskasvatuksen välillä kaveri- ja tunnetaitojen tukemisen osalta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Parkanon kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Tutkimus toteutettiin määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimus toteutettiin tekemällä kyselyt yhteistyötahon varhaiskasvatusyksiköiden varhaiskasvattajille sekä varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten vanhemmille ja huoltajille. Aineistonkeruumenetelmänä käytin Webropol-kyselytyökalua. Sähköiset kyselyt sisälsivät sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 14 varhaiskasvattajaa sekä 32 vanhempaa ja huoltajaa. Aineiston analysoinnissa käytin havaintomatriisia sekä teemoittelua. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda opas lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukemisen välineeksi, joka sisällöltään soveltuu hyödynnettäväksi lasten kanssa toimimiseen niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin. Oppaan tarkoituksena on tuoda sekä varhaiskasvattajien että vanhempien ja huoltajien arkeen keinoja ja välineitä lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukemiseksi matalalla kynnyksellä.
Tutkimustulosten mukaan kaveri- ja tunnetaidot ovat yleisesti teemana tuttuja niin varhaiskasvattajille kuin vanhemmille ja huoltajillekin. Kuitenkin lisätieto sekä käytännön vinkit olivat toivottuja. Tutkimustuloksissa näkyi myös varhaiskasvatuksen nykytila, joka nousi esiin niin varhaiskasvattajien kuin vanhempien ja huoltajienkin vastauksissa. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvattajien näkökulmasta lasten kaveri- ja tunnetaitojen aktiivista tukemista hankaloittaa ennen kaikkea arjessa vallitseva kiire sekä henkilökunnan vaihtuvuus. Tutkimustuloksien perusteella vanhemmat ja huoltajat ovat tyytyväisiä varhaiskasvatuksessa tapahtuvaan kaveri- ja tunnetaitojen tukemiseen, mutta etenkin kasvatusyhteistyöhön ja sen toimivuuteen arjessa kaivattiin muutosta.
Tutkimus toteutettiin määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimus toteutettiin tekemällä kyselyt yhteistyötahon varhaiskasvatusyksiköiden varhaiskasvattajille sekä varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten vanhemmille ja huoltajille. Aineistonkeruumenetelmänä käytin Webropol-kyselytyökalua. Sähköiset kyselyt sisälsivät sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 14 varhaiskasvattajaa sekä 32 vanhempaa ja huoltajaa. Aineiston analysoinnissa käytin havaintomatriisia sekä teemoittelua. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda opas lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukemisen välineeksi, joka sisällöltään soveltuu hyödynnettäväksi lasten kanssa toimimiseen niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin. Oppaan tarkoituksena on tuoda sekä varhaiskasvattajien että vanhempien ja huoltajien arkeen keinoja ja välineitä lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukemiseksi matalalla kynnyksellä.
Tutkimustulosten mukaan kaveri- ja tunnetaidot ovat yleisesti teemana tuttuja niin varhaiskasvattajille kuin vanhemmille ja huoltajillekin. Kuitenkin lisätieto sekä käytännön vinkit olivat toivottuja. Tutkimustuloksissa näkyi myös varhaiskasvatuksen nykytila, joka nousi esiin niin varhaiskasvattajien kuin vanhempien ja huoltajienkin vastauksissa. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvattajien näkökulmasta lasten kaveri- ja tunnetaitojen aktiivista tukemista hankaloittaa ennen kaikkea arjessa vallitseva kiire sekä henkilökunnan vaihtuvuus. Tutkimustuloksien perusteella vanhemmat ja huoltajat ovat tyytyväisiä varhaiskasvatuksessa tapahtuvaan kaveri- ja tunnetaitojen tukemiseen, mutta etenkin kasvatusyhteistyöhön ja sen toimivuuteen arjessa kaivattiin muutosta.