Visuaalinen suunnittelu taksialan toimijalle
Lehtonen, Niko (2023)
Lehtonen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634674
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee taksialan toimijan Tkutaksin visuaalisen ilmeen suunnittelun prosessia vaiheittain lähtökohdista aina lopputulokseen asti. Opinnäytetyössä ei tehdä laajempaa brändityötä yritykselle, mutta visuaalisen identiteetin hahmottamiseksi luodaan Tkutaksille myös visio, missio sekä arvot.
Opinnäytetyössä perehdytään taksialaan yleisellä tasolla sekä alan käänteisiin viimeisten vuosien aikana. Opinnäytetyössä tutustutaan myös kilpailijoiden visuaalisiin identiteetteihin sekä brändeihin, joista visuaalinen identiteetti on johdettu. Kilpailijoista tehdään myös erillinen kilpailija-analyysi, jossa käsitellään niin yritysten visuaalista ilmettä, kuin myöskin liiketoimintaa kokonaisuutena.
Opinnäytetyössä hyödynnetään vertaisanalyysiä. Taksiala on toimialana muuttunut viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Kuluttajien luottamus taksipalvelun tarjoajiin on laskenut merkittävästi, johtuen alan lainsäädännön muutoksista.
Opinnäytetyössä käytetään alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Toimeksiantajan haastattelu sekä muu toimeksiantajan antama taustatieto on uuden visuaalisen ilmeen luomisen taustalla.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda laadukas, aikaa kestävä sekä kuluttajien luottamusta herättävä visuaalinen ilme toimijalle.
Opinnäytetyössä perehdytään taksialaan yleisellä tasolla sekä alan käänteisiin viimeisten vuosien aikana. Opinnäytetyössä tutustutaan myös kilpailijoiden visuaalisiin identiteetteihin sekä brändeihin, joista visuaalinen identiteetti on johdettu. Kilpailijoista tehdään myös erillinen kilpailija-analyysi, jossa käsitellään niin yritysten visuaalista ilmettä, kuin myöskin liiketoimintaa kokonaisuutena.
Opinnäytetyössä hyödynnetään vertaisanalyysiä. Taksiala on toimialana muuttunut viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Kuluttajien luottamus taksipalvelun tarjoajiin on laskenut merkittävästi, johtuen alan lainsäädännön muutoksista.
Opinnäytetyössä käytetään alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Toimeksiantajan haastattelu sekä muu toimeksiantajan antama taustatieto on uuden visuaalisen ilmeen luomisen taustalla.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda laadukas, aikaa kestävä sekä kuluttajien luottamusta herättävä visuaalinen ilme toimijalle.