Sosiaalisen median suunnitelma JYP Jyväskylä Oy:lle
Saarinen, Elmeri (2023)
Saarinen, Elmeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734880
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä syvennytään sosiaalisen median suunnitelman tekoon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti tilaajan eli JYP Jyväskylä Oy:n julkaisu-määriin sekä sosiaalisen median persoonaan, jotka ovat keskeisiä osa-alueita sosiaalisen median suunnittelussa.
Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia sosiaalisen median kanavia, sosiaalisen median suunnittelua yleisesti sekä sosiaalisen median persoonan luontia osa-alueittain. Teoria toimii pohjustuksena itse tutkimukselle.
Tutkimus sisälsi kaksi laadullista tutkimusmenetelmää. Kaikkien Liiga-seurojen aktiivisuutta tutkittiin benchmarkingin avulla. Sen lisäksi JYPin työntekijöitä haastateltiin, jotta saataisiin selville, millainen JYP on. Haastatteluista saatua tietoa hyödynnettiin persoonan luomisessa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville parannuskohteita tilaajan sosiaalisen median aktiivisuuden osalta sekä ehdotus seuralle sopivasta sosiaalisen medi-an persoonasta. Tilaajalle koostettiin tulosten perusteella ehdotuksia sosiaali-sen median parantamiseksi. JYP saa itse määritellä lopulliset toimenpiteet so-siaalisen median edistämiseksi.
Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia sosiaalisen median kanavia, sosiaalisen median suunnittelua yleisesti sekä sosiaalisen median persoonan luontia osa-alueittain. Teoria toimii pohjustuksena itse tutkimukselle.
Tutkimus sisälsi kaksi laadullista tutkimusmenetelmää. Kaikkien Liiga-seurojen aktiivisuutta tutkittiin benchmarkingin avulla. Sen lisäksi JYPin työntekijöitä haastateltiin, jotta saataisiin selville, millainen JYP on. Haastatteluista saatua tietoa hyödynnettiin persoonan luomisessa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville parannuskohteita tilaajan sosiaalisen median aktiivisuuden osalta sekä ehdotus seuralle sopivasta sosiaalisen medi-an persoonasta. Tilaajalle koostettiin tulosten perusteella ehdotuksia sosiaali-sen median parantamiseksi. JYP saa itse määritellä lopulliset toimenpiteet so-siaalisen median edistämiseksi.