Markkinointisuunnitelma tuotemerkille
Karhu, Arto (2023)
Karhu, Arto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä markkinointisuunnitelmana vuosikello sivutoimiselle eläintarvikealan yritykselle. Markkinointisuunnitelma on yksittäiselle, yrityksen yksinoikeudella maahantuomalle turkinhoitotuotemerkille. Yrityksellä ei ole ollut aikaisemmin markkinointisuunnitelmaa.
Markkinointisuunnitelmaksi valikoitui yrittäjän sivutoimisuudesta ja hektisyydestä johtuen vuosikello. Vuosikellosta tuli yrityksen toiveen mukaan yksinkertainen ja helppo tulkita. Vuosikello on nyt yrityksen käytössä sekä graafisena tuotoksena että Excel taulukkona. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on
kasvattaa turkinhoitotuotemerkin tunnettuutta ja kehittää yrityksen omaa ja yrityksen jälleenmyyjien myyntiä.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosan myynnistä ja digimarkkinoinnista, jonka lisäksi vuosikellon rakentamiseksi on tehty kaksi haastattelua ja kysely. Kyselyyn tuli 530 vastausta lyhyessä neljän päivän ajassa.
Kyselyn tuloksena on sosiaalisen median vahvuus turkinhoitotuotteiden markkinoinnissa. Tunnetuimmat ja käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat teorian mukaan olleet useita vuosia Facebook ja Instagram. Tuoreen opinnäytetyön kyselyn vastausten perusteella näin on yhä edelleen ja vastaajat jopa odottavat sosiaalisen median kanavista, Facebookissa olevan turkinhoitotuotteiden mainoksia. Sosiaalisten medioiden lisäksi kyselyn vastaukset vahvistivat turkinhoitotuotteiden mainosten ja markkinoinnin sopivan hyvin myös rotuyhdistysten omien lehtien sivuilta, joista turkinhoitotuotteiden mainoksia todetaan kyselyn perusteella harrastajien havainnoineen jo nyt.
Kyselyn avulla tutkittiin sopivien markkinointikanavien etsimisen lisäksi tuote-merkin tunnettuutta ja asemaa suhteessa muihin ulkomailta tuotaviin turkin-hoitotuotemerkkeihin suomalaisilla turkinhoitotuotemarkkinoilla.
Markkinointisuunnitelmaksi valikoitui yrittäjän sivutoimisuudesta ja hektisyydestä johtuen vuosikello. Vuosikellosta tuli yrityksen toiveen mukaan yksinkertainen ja helppo tulkita. Vuosikello on nyt yrityksen käytössä sekä graafisena tuotoksena että Excel taulukkona. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on
kasvattaa turkinhoitotuotemerkin tunnettuutta ja kehittää yrityksen omaa ja yrityksen jälleenmyyjien myyntiä.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosan myynnistä ja digimarkkinoinnista, jonka lisäksi vuosikellon rakentamiseksi on tehty kaksi haastattelua ja kysely. Kyselyyn tuli 530 vastausta lyhyessä neljän päivän ajassa.
Kyselyn tuloksena on sosiaalisen median vahvuus turkinhoitotuotteiden markkinoinnissa. Tunnetuimmat ja käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat teorian mukaan olleet useita vuosia Facebook ja Instagram. Tuoreen opinnäytetyön kyselyn vastausten perusteella näin on yhä edelleen ja vastaajat jopa odottavat sosiaalisen median kanavista, Facebookissa olevan turkinhoitotuotteiden mainoksia. Sosiaalisten medioiden lisäksi kyselyn vastaukset vahvistivat turkinhoitotuotteiden mainosten ja markkinoinnin sopivan hyvin myös rotuyhdistysten omien lehtien sivuilta, joista turkinhoitotuotteiden mainoksia todetaan kyselyn perusteella harrastajien havainnoineen jo nyt.
Kyselyn avulla tutkittiin sopivien markkinointikanavien etsimisen lisäksi tuote-merkin tunnettuutta ja asemaa suhteessa muihin ulkomailta tuotaviin turkin-hoitotuotemerkkeihin suomalaisilla turkinhoitotuotemarkkinoilla.