Vertaismentorointi etsivän nuorisotyön ammatillisen kasvun tukena
Luostarinen, Inka (2023)
Luostarinen, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734935
Tiivistelmä
Etsivä nuorisotyön on vaativaa asiantuntijatyötä, joka vaatii laajaa monipuolista osaamista. Työ on altis jatkuville yhteiskunnallisille muutoksille sekä nuorten parissa esiintyville ilmiöille. Työn erityinen luonne edellyttää etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä paineensieto- ja muuttumiskykyä sekä jatkuvaa kehittymistä. Etsivien nuorisotyöntekijöiden ammatillisuudella ja työhyvinvoinnilla on vaikutus tehtävän työn laatuun sekä työhön sitoutumiseen. Tämän kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa vertaismentorointiprosessi tukemaan Etelä-Savon alueella yksin työskenteleville etsiville nuorisotyöntekijöille. Mentoroinnin tavoitteena oli tukea yksin työskentelevien etsivien nuorisotyöntekijöiden ammatillista kasvua, työhyvinvointia ja lisätä mahdollisuuksia vertaisuuteen perustuvaan reflektioon.
Kehittämistyö eteni vaiheittain hyödyntäen PDCA-kehittämismallia. Ensimmäisessä vaiheessa muodostin omassa työssäni etsivän nuorisotyön aluekoordinaattorina tekemien havaintojen perusteella työlle kehittämiskohteen. Kehittämiskohdetta tarkensin tarveanalyysiä hyödyntäen. Toisessa vaiheessa tutustuin kehittämiseen liittyvään teoriatietoon, jonka pohjalta suunnittelin mentorointiprosessin. Kolmannessa vaiheessa suunniteltu prosessi toteutettiin käytännössä. Prosessin käytännön toteutusta arvioitiin ryhmähaastattelulla mentoroinnin puolivälissä. Arvioinnissa havaitut muutokset toteutettiin mentoroinnin jälkimmäisessä osassa. Kehittämistyön viimeisessä vaiheessa tarkastelin mentorointiin osallistuneilta kerättyä palautetta, jonka pohjalta muodostin johtopäätökseni kokeiluni vaikutuksista.
Mentorointiin osallistuneiden etsivien nuorisotyöntekijöiden kokemukset prosessista olivat pääsääntöisesti hyviä. Erityisesti mentoroinnin koettiin vaikuttaneen perustyöstä hetkittäiseen irtautumiseen, vertaisuuden vahvistumiseen sekä oman tehtävän kuvan kirkastamiseen. Varsinaista vaikutusta ammatilliseen kasvuun ei tämän työn perusteella voida todeta, mutta työhyvinvointia mentorointiprosessi vastausten perusteella tuki. Työn tuloksena syntyi helposti toteutettava ja muokattava mentorointiprosessi, jota on mahdollista toteuttaa pienellä resurssilla ja muokata sisällöiltään kohderyhmän tarpeeseen vastaamaan.
Asiasanat: Etsivä nuorisotyö, mentorointi, ammatillinen kasvu, työhyvinvointi
Kehittämistyö eteni vaiheittain hyödyntäen PDCA-kehittämismallia. Ensimmäisessä vaiheessa muodostin omassa työssäni etsivän nuorisotyön aluekoordinaattorina tekemien havaintojen perusteella työlle kehittämiskohteen. Kehittämiskohdetta tarkensin tarveanalyysiä hyödyntäen. Toisessa vaiheessa tutustuin kehittämiseen liittyvään teoriatietoon, jonka pohjalta suunnittelin mentorointiprosessin. Kolmannessa vaiheessa suunniteltu prosessi toteutettiin käytännössä. Prosessin käytännön toteutusta arvioitiin ryhmähaastattelulla mentoroinnin puolivälissä. Arvioinnissa havaitut muutokset toteutettiin mentoroinnin jälkimmäisessä osassa. Kehittämistyön viimeisessä vaiheessa tarkastelin mentorointiin osallistuneilta kerättyä palautetta, jonka pohjalta muodostin johtopäätökseni kokeiluni vaikutuksista.
Mentorointiin osallistuneiden etsivien nuorisotyöntekijöiden kokemukset prosessista olivat pääsääntöisesti hyviä. Erityisesti mentoroinnin koettiin vaikuttaneen perustyöstä hetkittäiseen irtautumiseen, vertaisuuden vahvistumiseen sekä oman tehtävän kuvan kirkastamiseen. Varsinaista vaikutusta ammatilliseen kasvuun ei tämän työn perusteella voida todeta, mutta työhyvinvointia mentorointiprosessi vastausten perusteella tuki. Työn tuloksena syntyi helposti toteutettava ja muokattava mentorointiprosessi, jota on mahdollista toteuttaa pienellä resurssilla ja muokata sisällöiltään kohderyhmän tarpeeseen vastaamaan.
Asiasanat: Etsivä nuorisotyö, mentorointi, ammatillinen kasvu, työhyvinvointi