Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lukutottumuksia: kokemuksia digikirjojen aikakaudelta
Latvala, Katariina (2023)
Latvala, Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734945
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulun opiskelijat hyödyntävät opiskeluissaan erilaisia kirjamuotoja. Ammattikorkeakoulun opiskelijoilla on myös omia lukemisen tapoja. Digiaika on monipuolistanut lukemisen mahdollisuuksia ja lisännyt kirjamuotoja. Opiskelussa hyödynnettäviä kirjamuotoja ovat muun muassa painetut kirjat. Niiden lisäksi opiskelussa käytetään myös digikirjoja, joihin kuuluvat muun muassa e-kirjat ja äänikirjat. Digikirjojen yleistyessä on tärkeää kartoittaa opiskelussa hyödynnettäviä kirjamuotoja ja tarkastella digikirjojen haasteita ja mahdollisuuksia opiskelun näkökulmasta.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2022. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lukutottumuksia opiskelun näkökulmasta. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös opiskelijoiden kokemuksia digikirjoista ja niiden käytöstä opiskelussa. Opinnäytetyössä lukutottumukset olivat tutkittava ilmiö. Lukutottumusten näkökulmasta opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden lukemisen tapoja, ajankohtia, paikkoja ja laitteita. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoituivat ammattikorkeakoulun opiskelijat, koska aikuisista ei ole tehty paljon tutkimuksia lukutottumuksiin liittyen. Tutkimusten ikä kohdentumat ovat myös olleet hyvin laajoja.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely toteutettiin keväällä 2023. Kyselyllä selvitettiin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lukemisen tapoja sekä opiskeli-joiden opiskelussa hyödyntämiä kirjamuotoja. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin myös ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia digikirjoista ja niiden vaikutuksesta opiskeluun. Kyselyn avulla kerätty aineisto analysoitiin Webropol-kyselytyökalun raportointityökalun avulla. Raportointityökalu mahdollisti aineistojen saamisen numeraaliseen muotoon, jonka ansiosta aineistoa oli helpompi käsitellä, havainnoida, vertailla ja arvioida.
Kyselyn aineistosta selvisi, että painettuja kirjoja käytettiin opiskelussa digikirjoja enemmän. Kirjamuotojen valinta perustui tottumuksiin, saatavuuteen ja oppimisen tavan tukemiseen. Digikirjojen käyttäminen opiskelussa ja halukkuus niiden käyttämiseen olivat yksilöllisiä. Digikirjoja käyttivät opiskelussaan paljon opiskelijat, jotka olivat tottunut niiden käyttöön ja kokivat niiden käytön mielekkääksi ja helpoksi. Digikirjoja käytettiin myös painettujen kirjojen tukena tai silloin, kun painettua kirjaa ei ollut mahdollista käyttää. Kirjamuodolla ei ollut vaikutusta lukemisen tapoihin. Students of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences use different sorts of book formats in their studies. Students of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences also have different sorts of reading habits. The digital age has diversified reading possibilities and increased book formats. Book formats that students use in their studies are for example printed books, electronic books and audiobooks. Electronic books have become more common. It means that it is important to study book formats that students use in their studies and investigate the difficulties and benefits of electronic books.
This thesis was started in autumn. The aim of the thesis was to examine the reading ha-bits of students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences from the point of view of studying. The thesis examined students' experiences with digital books and their use in studying. Students of the University of Applied Sciences were selected as the target group for the thesis because there have not been many studies on the reading habits of adults reading habits.
The thesis was quantitative in nature. The research material was collected using an online survey. The online survey was implemented in spring. Webropol Survey and Reporting tool was used to analyze the research materials. With the reporting tool the research ma-terial was obtained in numerical form.
Printed books were used more than electronic books. The choice of book formats was influenced by habits, availability and the usefulness of the learning method. Electronic books were used by students who found electronic books familiar and meaningful to read. Electronic books were also used to support or replace printed textbooks if nothing else was available. Book formats had no effect on reading habits.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2022. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lukutottumuksia opiskelun näkökulmasta. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös opiskelijoiden kokemuksia digikirjoista ja niiden käytöstä opiskelussa. Opinnäytetyössä lukutottumukset olivat tutkittava ilmiö. Lukutottumusten näkökulmasta opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden lukemisen tapoja, ajankohtia, paikkoja ja laitteita. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoituivat ammattikorkeakoulun opiskelijat, koska aikuisista ei ole tehty paljon tutkimuksia lukutottumuksiin liittyen. Tutkimusten ikä kohdentumat ovat myös olleet hyvin laajoja.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely toteutettiin keväällä 2023. Kyselyllä selvitettiin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lukemisen tapoja sekä opiskeli-joiden opiskelussa hyödyntämiä kirjamuotoja. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin myös ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia digikirjoista ja niiden vaikutuksesta opiskeluun. Kyselyn avulla kerätty aineisto analysoitiin Webropol-kyselytyökalun raportointityökalun avulla. Raportointityökalu mahdollisti aineistojen saamisen numeraaliseen muotoon, jonka ansiosta aineistoa oli helpompi käsitellä, havainnoida, vertailla ja arvioida.
Kyselyn aineistosta selvisi, että painettuja kirjoja käytettiin opiskelussa digikirjoja enemmän. Kirjamuotojen valinta perustui tottumuksiin, saatavuuteen ja oppimisen tavan tukemiseen. Digikirjojen käyttäminen opiskelussa ja halukkuus niiden käyttämiseen olivat yksilöllisiä. Digikirjoja käyttivät opiskelussaan paljon opiskelijat, jotka olivat tottunut niiden käyttöön ja kokivat niiden käytön mielekkääksi ja helpoksi. Digikirjoja käytettiin myös painettujen kirjojen tukena tai silloin, kun painettua kirjaa ei ollut mahdollista käyttää. Kirjamuodolla ei ollut vaikutusta lukemisen tapoihin.
This thesis was started in autumn. The aim of the thesis was to examine the reading ha-bits of students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences from the point of view of studying. The thesis examined students' experiences with digital books and their use in studying. Students of the University of Applied Sciences were selected as the target group for the thesis because there have not been many studies on the reading habits of adults reading habits.
The thesis was quantitative in nature. The research material was collected using an online survey. The online survey was implemented in spring. Webropol Survey and Reporting tool was used to analyze the research materials. With the reporting tool the research ma-terial was obtained in numerical form.
Printed books were used more than electronic books. The choice of book formats was influenced by habits, availability and the usefulness of the learning method. Electronic books were used by students who found electronic books familiar and meaningful to read. Electronic books were also used to support or replace printed textbooks if nothing else was available. Book formats had no effect on reading habits.