Suuhygienistin ennaltaehkäisevä työ ja potilasohjaus etävastaanotolla : mallin kehittäminen
Soini, Tuija (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634806
Tiivistelmä
Ennaltaehkäisevän suun terveydenhoidon työn kehittäminen ja palveluiden saatavuuden parantaminen on muodostunut tärkeäksi hyvinvointialueilla pääosin resurssipulan, hoitoviiveen, väestön ikääntymisen, lisääntyneen palvelutarpeen ja tiukentuneen hoitotakuun vuoksi. Suuhygienistin työnkuvaan kuuluvaa ennaltaehkäisevää terveysneuvontaa on mahdollista tehdä myös etävastaanoton avulla ja sitä kehittämällä voidaan entistä laajemmin tarjota suun terveydenhoidon palveluita.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena on ollut selvittää etävastaanottojen soveltuvuutta ja madaltaa niiden käyttöönottoa suun terveydenhoidossa ennaltaehkäisevän työn toimissa, joissa ei ole tarvetta kliiniselle tarkastelulle. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen laadittiin kysely Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry:n jäsenistölle (N=48) lähetetyn kyselyn avulla selvitettiin suuhygienistien käsityksiä ja kokemuksia etävastaanoton käytöstä suun terveydenhoidossa ja kartoitettiin niitä toimia joihin etävastaanottotoiminta olisi sopiva.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn pohjalta kehitettiin suun terveydenhoidon etävastaanottoon käytettäväksi potilasohjauksen malli, jossa on sovellettu erilaisia suuhygienistin työssä tärkeitä potilasohjauksen menetelmiä. Palvelumuotoilun keinoin tuotetun potilasohjauksen mallin avulla tavoitteena on saada etävastaanoton tilanteesta vuorovaikutuksellinen palvelutapahtuma, joka toteutuu kaikille potilaille mahdollisimman tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti. The development of preventive oral health care work and the improving the availability of services have become important in welfare areas mainly due to the lack of resources, treatment delays, population aging, increased need for services, and tightened treatment quarantees. Preventive work is part of a dental hygienist’s job description, through remote consultations, and by developing it, oral health care services can be offered more extensively. It is possible to provide preventive health counseling.
The goal of this development project has been to find out the possibility of using remote receptions and to increase their implementation in oral health care in preventive work procedures where there is no need for a clinical examination. After the literature review, a survey was prepared to the members of the Finnish Dental Hygienist’s Association SSHL ry (N=48). With the help of the survey, dental hygienists’ perceptions and experiences of the use of remote reception in oral health care were identified the procedures for which remote reception services would be suitable.
Based on the literature review and survey, a patient guidance model was created for remote reception of oral health care, in which various patient guidance methods have been applied. Patient guidance produced through service design, with the aim of turning the remote appointment situation into an interactive service event that is realized as equal as possible for all patients.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena on ollut selvittää etävastaanottojen soveltuvuutta ja madaltaa niiden käyttöönottoa suun terveydenhoidossa ennaltaehkäisevän työn toimissa, joissa ei ole tarvetta kliiniselle tarkastelulle. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen laadittiin kysely Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry:n jäsenistölle (N=48) lähetetyn kyselyn avulla selvitettiin suuhygienistien käsityksiä ja kokemuksia etävastaanoton käytöstä suun terveydenhoidossa ja kartoitettiin niitä toimia joihin etävastaanottotoiminta olisi sopiva.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn pohjalta kehitettiin suun terveydenhoidon etävastaanottoon käytettäväksi potilasohjauksen malli, jossa on sovellettu erilaisia suuhygienistin työssä tärkeitä potilasohjauksen menetelmiä. Palvelumuotoilun keinoin tuotetun potilasohjauksen mallin avulla tavoitteena on saada etävastaanoton tilanteesta vuorovaikutuksellinen palvelutapahtuma, joka toteutuu kaikille potilaille mahdollisimman tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti.
The goal of this development project has been to find out the possibility of using remote receptions and to increase their implementation in oral health care in preventive work procedures where there is no need for a clinical examination. After the literature review, a survey was prepared to the members of the Finnish Dental Hygienist’s Association SSHL ry (N=48). With the help of the survey, dental hygienists’ perceptions and experiences of the use of remote reception in oral health care were identified the procedures for which remote reception services would be suitable.
Based on the literature review and survey, a patient guidance model was created for remote reception of oral health care, in which various patient guidance methods have been applied. Patient guidance produced through service design, with the aim of turning the remote appointment situation into an interactive service event that is realized as equal as possible for all patients.