Tuetun asumisen ohjaajien näkemyksiä palvelujen toteuttamissuunnitelman käytöstä asiakastyössä
Nurmela-Varis, Tiina (2023)
Nurmela-Varis, Tiina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734939
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa palvelujen toteuttamissuunnitelman käytöstä ja sen ajantasaisuuden ylläpitämisestä tuetun asumisen palvelussa. Toimeksianto tuli yksityiseltä asumispalveluita tuottavalta yritykseltä, ja sen tarkoituksena on toimia palvelujen kehittämisen taustana.
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kolmessa Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueella sijaitsevassa tuetun asumisen yksikössä, joiden asiakaskunta koostuu mielenterveys- ja vammaisasiakkaista. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa tuetun asumisen ohjaajaa, joilla on kokemusta palvelujen toteuttamissuunnitelman käytöstä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan palvelujen toteuttamissuunnitelman käyttö ilmenee tavoitteellisena ja asiakaskeskeisenä toimintana. Asiakkailla on ohjaajien mukaan kykyä osallistua suunnitelman luomiseen ja toteuttamiseen heidän terveydentilansa sen salliessa. Ohjaajien perehdytyksessä on hyvin paljon vaihtelua. Palvelujen toteuttamissuunnitelman käytön kehittämisessä tuotiin esiin suunnitelman struktuurin ja selkeyden parantaminen, teknisen toteutuksen kehittäminen ja käytössä olevien resurssien ja ohjaajan ja asiakkaan aktiivisuuden lisääminen. The aim of the research was to generate information on the use of a service implementation plan in supported housing and also on keeping the plan up to date. The assignment was given by a company providing housing services. The research will offer background information for developing services.
The study was qualitative. The material was collected by using a theme interview in three supported housing units, whose clientele consists of people with mental health issues and disabilities. Eight supported housing counselors, who had experience in using a service implementation plan, were interviewed. The material was analyzed using theory -driven content analysis.
The results of the study showed that the use of the service implementation plan is highly goal -oriented and customer -oriented. According to the counselors interviewed, customers have the ability to participate in the creation and completion of the service implementation plan as their health permits. There is a lot of variation in the orientation of the counselors. The development ideas of the use of the service implementation plan highlighted improving the structure and clarity of the plan, improving the technical implementation, increasing the resources in use and also the activeness of the counselor and the client.
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kolmessa Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueella sijaitsevassa tuetun asumisen yksikössä, joiden asiakaskunta koostuu mielenterveys- ja vammaisasiakkaista. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa tuetun asumisen ohjaajaa, joilla on kokemusta palvelujen toteuttamissuunnitelman käytöstä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan palvelujen toteuttamissuunnitelman käyttö ilmenee tavoitteellisena ja asiakaskeskeisenä toimintana. Asiakkailla on ohjaajien mukaan kykyä osallistua suunnitelman luomiseen ja toteuttamiseen heidän terveydentilansa sen salliessa. Ohjaajien perehdytyksessä on hyvin paljon vaihtelua. Palvelujen toteuttamissuunnitelman käytön kehittämisessä tuotiin esiin suunnitelman struktuurin ja selkeyden parantaminen, teknisen toteutuksen kehittäminen ja käytössä olevien resurssien ja ohjaajan ja asiakkaan aktiivisuuden lisääminen.
The study was qualitative. The material was collected by using a theme interview in three supported housing units, whose clientele consists of people with mental health issues and disabilities. Eight supported housing counselors, who had experience in using a service implementation plan, were interviewed. The material was analyzed using theory -driven content analysis.
The results of the study showed that the use of the service implementation plan is highly goal -oriented and customer -oriented. According to the counselors interviewed, customers have the ability to participate in the creation and completion of the service implementation plan as their health permits. There is a lot of variation in the orientation of the counselors. The development ideas of the use of the service implementation plan highlighted improving the structure and clarity of the plan, improving the technical implementation, increasing the resources in use and also the activeness of the counselor and the client.