JYSK Yritysasiakkuuden tunnettavuuden ja markkinoinnin kartoitus myymälätasolla
Saari, Veera (2023)
Saari, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa JYSK Yritysasiakkuuden näkyvyyden nykyhetken tila myymälätasolla. Opinnäytetyön tavoitteena on saada selvitys siitä, kuinka moni myymälästä poistuva asiakas on tietoinen yritysasiakkuudesta ja millä markkinoinnin tavoin se on tullut ilmi asiakkaalle myymäläkäynnin aikana.
Opinnäytetyössä toteutetaan kyselytutkimus, jossa hyödynnetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää sekä ajankohtaista kirjallisuutta aiheeseen liittyen. Kyselytutkimuksessa esiin nousee myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee B2B- myyntiä ja markkinointia, sekä läpikäy myynti- ja markkinointiprosessin eri vaiheet. Teoriaosuudessa perehdytään myös henkilökohtaiseen myyntityöhön ja siinä onnistumiseen.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai selkeän kuvan yritysmyynnin näkyvyydestä sekä kartoituksen markkinoinnin toimivuudesta myymälätasolla. Opinnäytetyö antaa pohjan jatkokehitykselle sekä kehitysideoita kyselyn myötä esiin nousseista havainnoista. Toimeksiantaja saa valmiin kyselyn, jota voi hyödyntää tulevaisuuden asiakaskyselyissä. The purpose of this thesis is to map the current status of the visibility of JYSK Corporate Customership at the store level. The aim of the thesis is to get an account of how many customers leaving the store is aware of the business customership and in what marketing ways it has become apparent to the customer during the visit to the store.
The thesis involves conducting a survey using quantitative research method as well as current literature on the subject. The survey also highlights features of qualitative research. The theory part of the thesis deals with B2B sales and marketing, as well as going trough the different stages of the sales and marketing process. The theory section also explores personal sales work and success in it.
As a result of the thesis, the client got a clear picture of the visibility of corporate sales and the functionality of marketing at the store level. The thesis provides the basis for further development as well as development of ideas from the observations that emerged with the survey regarding the visibility of JYSK Business Sales. The client receives a ready-made survey, which the client can utilize in future customer surveys.
Opinnäytetyössä toteutetaan kyselytutkimus, jossa hyödynnetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää sekä ajankohtaista kirjallisuutta aiheeseen liittyen. Kyselytutkimuksessa esiin nousee myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee B2B- myyntiä ja markkinointia, sekä läpikäy myynti- ja markkinointiprosessin eri vaiheet. Teoriaosuudessa perehdytään myös henkilökohtaiseen myyntityöhön ja siinä onnistumiseen.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai selkeän kuvan yritysmyynnin näkyvyydestä sekä kartoituksen markkinoinnin toimivuudesta myymälätasolla. Opinnäytetyö antaa pohjan jatkokehitykselle sekä kehitysideoita kyselyn myötä esiin nousseista havainnoista. Toimeksiantaja saa valmiin kyselyn, jota voi hyödyntää tulevaisuuden asiakaskyselyissä.
The thesis involves conducting a survey using quantitative research method as well as current literature on the subject. The survey also highlights features of qualitative research. The theory part of the thesis deals with B2B sales and marketing, as well as going trough the different stages of the sales and marketing process. The theory section also explores personal sales work and success in it.
As a result of the thesis, the client got a clear picture of the visibility of corporate sales and the functionality of marketing at the store level. The thesis provides the basis for further development as well as development of ideas from the observations that emerged with the survey regarding the visibility of JYSK Business Sales. The client receives a ready-made survey, which the client can utilize in future customer surveys.