Jääkiekon SM-Liiga Oy bränditutkimus: liigan nykytilanne ja tulevaisuus
Jääskeläinen, Patrik (2023)
Jääskeläinen, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734967
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli Jääkiekon SM-Liiga osakeyhtiön brändiä ja tutki millaisia mielikuvia se herättää, sekä miten hyvin se tunnetaan Suomessa. Tätä varten tehtiin bränditutkimus kyselylomakkeen avulla, minkä tuloksia teoksessa tuotiin esille ja pohdittiin syitä näille tuloksille. Tavoitteena oli tuoda esiin kehitettäviä asioita brändin markkinointiin liittyen ja näihin myös konkreettisia toimintatapoja, tutkimuksen tuloksia hyväksi käyttäen. Työllä ei ole toimeksiantajaa.
Työ koostui sekä kirjallisesta osiosta että tutkimus osiosta. Kirjallisessa osassa tuotiin esiin aiheeseen liittyvää teoriaa ja tutustuttiin lähteiden avulla Liigan brändiin, markkinointiin sekä brändimarkkinointiin, jotta bränditutkimuksen tulokset sekä siihen liittyvä pohdinta olivat helpompi ymmärtää myöhemmin. Aiheeseen liittyvän teorian jälkeen, tuotiin esiin tutkimuksen toteutus sekä sen tulokset. Tutkimus tehtiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, joukkokyselyn eli gallupin avulla.
Tämän jälkeen tuloksia avattiin ja pohdittiin miten brändin tulisi muokata ja parantaa toimintaansa kyselyyn vastanneiden mielipiteitä huomioon ottaen. Brändin toimintaa ja kehitettäviä asioita pohdittiin kokonaisvaltaisesti niin nykyhetken kuin tulevaisuudenkin osalta. Tuloksiksi saatiin, että itse brändin toiminnassa kuin markkinoinnissakin on paljon asioita, joita voidaan parantaa. Näihin saatiin myös konkreettisia parannusehdotuksia kyselyyn vastanneilta.
Teoksen loppuun koottiin tekijän omia ajatuksia tutkimuksen toteuttamisesta ja sen onnistumisesta, sekä pohdittiin vielä tutkittavaa asiaa ja olisiko mahdollisille jatkotutkimuksille tarvetta. Mahdollisille jatkotutkimuksille ei ollut välttämätöntä tarvetta.
Työ koostui sekä kirjallisesta osiosta että tutkimus osiosta. Kirjallisessa osassa tuotiin esiin aiheeseen liittyvää teoriaa ja tutustuttiin lähteiden avulla Liigan brändiin, markkinointiin sekä brändimarkkinointiin, jotta bränditutkimuksen tulokset sekä siihen liittyvä pohdinta olivat helpompi ymmärtää myöhemmin. Aiheeseen liittyvän teorian jälkeen, tuotiin esiin tutkimuksen toteutus sekä sen tulokset. Tutkimus tehtiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, joukkokyselyn eli gallupin avulla.
Tämän jälkeen tuloksia avattiin ja pohdittiin miten brändin tulisi muokata ja parantaa toimintaansa kyselyyn vastanneiden mielipiteitä huomioon ottaen. Brändin toimintaa ja kehitettäviä asioita pohdittiin kokonaisvaltaisesti niin nykyhetken kuin tulevaisuudenkin osalta. Tuloksiksi saatiin, että itse brändin toiminnassa kuin markkinoinnissakin on paljon asioita, joita voidaan parantaa. Näihin saatiin myös konkreettisia parannusehdotuksia kyselyyn vastanneilta.
Teoksen loppuun koottiin tekijän omia ajatuksia tutkimuksen toteuttamisesta ja sen onnistumisesta, sekä pohdittiin vielä tutkittavaa asiaa ja olisiko mahdollisille jatkotutkimuksille tarvetta. Mahdollisille jatkotutkimuksille ei ollut välttämätöntä tarvetta.