Muotoiluajattelulla lisäarvoa liiketoimintaan: case Ala-Emalin kulttuuriyhdistys Monttu ry
Laakso, Karoliina (2023)
Laakso, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, miten toimeksiantajayhdistyksen, Ala-Emalin kulttuuriyhdistys Monttu ry:n jäsenyritykset voivat konseptoida yhteisesti tuotettuja, houkuttelevia ja helposti ostettavia palvelukokonaisuuksia yritysasiakkailleen, sekä miten ja missä palveluita kannattaisi markkinoida. Toimeksiantajalla oli käynnissä olevan kehityshankkeen puolesta tarve asiakastutkimukselle koskien yritysasiakkaiden ostopolkuja ja päätöksenteon motiiveja sekä yritysmyynnin kehitystyölle.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen kehittämistyö ja tutkimusmenetelminä tietojen keräämiseen käytettiin yrittäjien haastatteluja sekä kyselytutkimusta yritysasiakkaille. Haastatteluista ja kyselystä saatujen tietojen avulla lähdettiin kehittämään yritysasiakkaille suunnattuja palveluita toimeksiantajan edustajien kanssa palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen.
Tietoperusta opinnäytetyössä käsittelee palvelumuotoilua, asiakaskokemusta ja käyttäjälähtöisyyttä palveluiden muotoilun ja konseptoinnin suunnittelussa sekä B2B-myynnin lainalaisuuksia. Uutuusarvona kehittämistyössä on näkökulma verkostomaisesti tuotetuista palveluista, joista hyötyvät useammat kulttuuriyhdistyksen jäsenyritykset.
Haastattelujen, kyselytutkimuksen sekä työpajasta saatujen tietojen pohjalta kehittämistyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle etenemissuunnitelma sekä kehittämisehdotuksia verkostomaisesti tuotettujen palvelukokonaisuuksien konseptoinnista ja niiden markkinoinnista sekä myynnistä yritysasiakkaille. The aim of the thesis was to find answers to how the member companies of the client, Ala-Emali cultural association Monttu ry, can conceptualize jointly produced, attractive and easily purchased service packages for their corporate customers, as well as how and where services should be marketed. On behalf of the ongoing development project, the client had a need for customer research regarding the purchase paths and decision-making motives of corporate customers as well as development work on corporate sales.
The thesis is functional development work in nature and the research methods used to collect the data were interviews with entrepreneurs and survey research for corporate customers. With the help of the information obtained from the interviews and the survey, the company started to develop services for corporate customers with the representatives of the client, using service design methods.
The knowledge base in the thesis was concerned with service design, customer experience and user orientation in service design and concept design, as well as the laws of B2B sales. A novelty in the development work is the perspective of networked services, which benefit more member companies of the cultural association.
Based on the interviews, the survey and the information obtained from the workshop, the development work resulted in a roadmap for the client as well as development proposals for the conceptualization of networked service packages and their marketing and sales to corporate customers.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen kehittämistyö ja tutkimusmenetelminä tietojen keräämiseen käytettiin yrittäjien haastatteluja sekä kyselytutkimusta yritysasiakkaille. Haastatteluista ja kyselystä saatujen tietojen avulla lähdettiin kehittämään yritysasiakkaille suunnattuja palveluita toimeksiantajan edustajien kanssa palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen.
Tietoperusta opinnäytetyössä käsittelee palvelumuotoilua, asiakaskokemusta ja käyttäjälähtöisyyttä palveluiden muotoilun ja konseptoinnin suunnittelussa sekä B2B-myynnin lainalaisuuksia. Uutuusarvona kehittämistyössä on näkökulma verkostomaisesti tuotetuista palveluista, joista hyötyvät useammat kulttuuriyhdistyksen jäsenyritykset.
Haastattelujen, kyselytutkimuksen sekä työpajasta saatujen tietojen pohjalta kehittämistyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle etenemissuunnitelma sekä kehittämisehdotuksia verkostomaisesti tuotettujen palvelukokonaisuuksien konseptoinnista ja niiden markkinoinnista sekä myynnistä yritysasiakkaille.
The thesis is functional development work in nature and the research methods used to collect the data were interviews with entrepreneurs and survey research for corporate customers. With the help of the information obtained from the interviews and the survey, the company started to develop services for corporate customers with the representatives of the client, using service design methods.
The knowledge base in the thesis was concerned with service design, customer experience and user orientation in service design and concept design, as well as the laws of B2B sales. A novelty in the development work is the perspective of networked services, which benefit more member companies of the cultural association.
Based on the interviews, the survey and the information obtained from the workshop, the development work resulted in a roadmap for the client as well as development proposals for the conceptualization of networked service packages and their marketing and sales to corporate customers.