Asiakasdatan hyödyntäminen K-ruokakaupoissa
Kiiskinen, Joonas (2023)
Kiiskinen, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735039
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka asiakasdataa hyödynnetään K-ruokakaupoissa. Tutkimuskysymyksenä oli, kuinka asiakasdataa hyödynnetään K-ruokakaupoissa, sekä alakysymyksenä, kuinka sitä voitaisiin hyödyntää vielä tehokkaammin, kuinka sillä voisi tehdä tehokasta kohdennettua markkinointia sekä mitä eri tietoa asiakkaista on luodessa kauppakohtaista liikeideaa.
Teoriaosuudessa käydään läpi Suomen päivittäistavarakaupan markkinoita, sen toimijoita ja näi-den eri toimijoiden kanta-asiakasohjelmia ja niiden eri ominaisuuksia sekä miten digitalisaatiota hyödynnetään ruokakaupoissa. Painotus tässä osiossa on Keskon eri ketjujen ruokakaupoissa, koska työ käsittelee niitä. Työssä myös käsitellään kanta-asiakasohjelmia yleisesti, kuinka niitä hallitaan ja miten eri tavoin asiakasdataa kerätään. Kerättyä asiakasdataa voidaan hyödyntää monin eri tavoin monessa eri yrityksen toiminnoissa ja tästä käydään läpi eri tapoja käyttää asiakasdataa, sekä kuinka sitä hallitaan ja varastoidaan tietoturvallisesti. Seuraavaksi käsitellään, kuinka valtavaa määrää asiakasdataa johdetaan tehokkaasti ja otetaan tiedosta kaikki hyöty irti yrityksen eri päätöksissä ja toiminnoissa.
Empiiristä osiota varten haastattelin Keskon asiakastietojohtaja Minna Vakkilaista, sekä K-Supermarket Munkin diplomikauppias Pauli Jaakolaa. Vakkilaisen kanssa keskustelimme eri vaiheista K-ruokakauppojen asiakasdatan hyödyntämisessä, sekä kuinka nykytilanteeseen on päästy. Keskustelimme, mistä eri lähteistä asiakasdataa kerätään ja kuinka se päätyy tietosuoja-tusti K-ruokakauppojen käyttöön. Vakkilaisen kanssa keskusteltiin, kuinka erilaisia asiakasdataa hyödyntäviä apuvälineitä kehitettiin kauppojen käyttöön yhdessä kauppiaiden kanssa, sekä K-ruoka sovelluksesta sekä asiakkaiden henkilökohtaisista eduista. Jaakolan kanssa keskustelimme, kuinka asiakasdataa hyödynnetään kauppojen näkökulmasta eri ohjelmia hyödyntäen, sekä kuinka K-Supermarket Munkissa on hyödynnetty eri asiakasdatan lähteitä ja miten nämä tiedolla toteutetut päätökset ovat onnistuneet. Lisäksi toteutin itse seurannan asiakasdataa hyödyntävän valikoimanhallinta ohjelman avulla ja seurasin tuloksia.
Teoriaosuudessa käydään läpi Suomen päivittäistavarakaupan markkinoita, sen toimijoita ja näi-den eri toimijoiden kanta-asiakasohjelmia ja niiden eri ominaisuuksia sekä miten digitalisaatiota hyödynnetään ruokakaupoissa. Painotus tässä osiossa on Keskon eri ketjujen ruokakaupoissa, koska työ käsittelee niitä. Työssä myös käsitellään kanta-asiakasohjelmia yleisesti, kuinka niitä hallitaan ja miten eri tavoin asiakasdataa kerätään. Kerättyä asiakasdataa voidaan hyödyntää monin eri tavoin monessa eri yrityksen toiminnoissa ja tästä käydään läpi eri tapoja käyttää asiakasdataa, sekä kuinka sitä hallitaan ja varastoidaan tietoturvallisesti. Seuraavaksi käsitellään, kuinka valtavaa määrää asiakasdataa johdetaan tehokkaasti ja otetaan tiedosta kaikki hyöty irti yrityksen eri päätöksissä ja toiminnoissa.
Empiiristä osiota varten haastattelin Keskon asiakastietojohtaja Minna Vakkilaista, sekä K-Supermarket Munkin diplomikauppias Pauli Jaakolaa. Vakkilaisen kanssa keskustelimme eri vaiheista K-ruokakauppojen asiakasdatan hyödyntämisessä, sekä kuinka nykytilanteeseen on päästy. Keskustelimme, mistä eri lähteistä asiakasdataa kerätään ja kuinka se päätyy tietosuoja-tusti K-ruokakauppojen käyttöön. Vakkilaisen kanssa keskusteltiin, kuinka erilaisia asiakasdataa hyödyntäviä apuvälineitä kehitettiin kauppojen käyttöön yhdessä kauppiaiden kanssa, sekä K-ruoka sovelluksesta sekä asiakkaiden henkilökohtaisista eduista. Jaakolan kanssa keskustelimme, kuinka asiakasdataa hyödynnetään kauppojen näkökulmasta eri ohjelmia hyödyntäen, sekä kuinka K-Supermarket Munkissa on hyödynnetty eri asiakasdatan lähteitä ja miten nämä tiedolla toteutetut päätökset ovat onnistuneet. Lisäksi toteutin itse seurannan asiakasdataa hyödyntävän valikoimanhallinta ohjelman avulla ja seurasin tuloksia.