Verkkokaupan käytettävyys: case: Paunolan tila
Lehtinen, Hanne (2023)
Lehtinen, Hanne
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735230
Tiivistelmä
Verkosta ostaminen on kasvussa varsinkin keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla käyttäjillä, mutta näiden käyttäjäryhmien iän tuomia käytettävyyshaasteita ei ole otettu huomioon riittävästi digitaalisissa palveluissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaan verkkokaupan käytettävyysongelmat tilanteessa, jossa verkkokaupan asiakaskunta on pääasiassa keski-ikäistä ja ikääntynyttä. Ongelmat pyrittiin ratkaisemaan käyttämällä käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessia.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Käytettävyysongelmia selvitettiin Jakob Nielsenin heuristisella analyysin sekä Peter Morvillen käyttäjäkokemuksen hunajakennoanalyysin avulla. Analyysien lisäksi verkkokaupan asiakkaille toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin nykyisen verkkokaupan käytettävyysongelmia ja yleistä asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi yrittäjä Antony Smal ja asiakkaana Paunolan tila. Paunolan tilan verkkokaupasta suunniteltiin prototyyppi kyselytutkimusten tulosten, analyysien sekä tietoperustan käytettävyys- ja käyttökokemussuunnittelun periaatteiden perusteella. Aihe rajattiin verkkokaupan etusivuun sekä osto- ja varaustoiminnallisuuteen, koska verkkokaupan päätoiminnallisuus eroaa perinteisestä verkkokaupparakenteesta eikä sitä tällä hetkellä ole suunniteltu käyttäjälähtöisesti.
Tutkimustuloksena syntyi verkkokaupan prototyyppi, joka testattiin käytettävyystestauksella. Testauksen
avulla saatiin todennettua, että prototyypin käytettävyys oli parantunut verrattuna verkkokauppaan. Suunnittelu oli käyttäjäystävällisempää ja suurin osa käytettävyysongelmista saatiin korjattua prototyyppiversioon. Prototyypistä on mahdollista jatkokehittää selkeämpi verkkokauppa, jossa käyttäjät on otettu ensisijaisesti huomioon.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että käytettävyyden parantamiseen on useita sekä tarkkoja että yleismaallisia ohjeistuksia, joita kannattaa hyödyntää suunnittelussa. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessi on tehokas keino selvittää käytettävyysongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Käytettävyysongelmia selvitettiin Jakob Nielsenin heuristisella analyysin sekä Peter Morvillen käyttäjäkokemuksen hunajakennoanalyysin avulla. Analyysien lisäksi verkkokaupan asiakkaille toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin nykyisen verkkokaupan käytettävyysongelmia ja yleistä asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi yrittäjä Antony Smal ja asiakkaana Paunolan tila. Paunolan tilan verkkokaupasta suunniteltiin prototyyppi kyselytutkimusten tulosten, analyysien sekä tietoperustan käytettävyys- ja käyttökokemussuunnittelun periaatteiden perusteella. Aihe rajattiin verkkokaupan etusivuun sekä osto- ja varaustoiminnallisuuteen, koska verkkokaupan päätoiminnallisuus eroaa perinteisestä verkkokaupparakenteesta eikä sitä tällä hetkellä ole suunniteltu käyttäjälähtöisesti.
Tutkimustuloksena syntyi verkkokaupan prototyyppi, joka testattiin käytettävyystestauksella. Testauksen
avulla saatiin todennettua, että prototyypin käytettävyys oli parantunut verrattuna verkkokauppaan. Suunnittelu oli käyttäjäystävällisempää ja suurin osa käytettävyysongelmista saatiin korjattua prototyyppiversioon. Prototyypistä on mahdollista jatkokehittää selkeämpi verkkokauppa, jossa käyttäjät on otettu ensisijaisesti huomioon.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että käytettävyyden parantamiseen on useita sekä tarkkoja että yleismaallisia ohjeistuksia, joita kannattaa hyödyntää suunnittelussa. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessi on tehokas keino selvittää käytettävyysongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja.