Markkinointisuunnitelma parturi-kampaamolle
Luoma, Elisabeth (2023)
Luoma, Elisabeth
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735150
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin kaksi vuotta sitten perustetun Pirkanmaalaisen parturi-kampaamon markkinoinnin kehittämistä. Parturi-kampaamolla ei ollut entuudestaan tehtyä markkinointisuunnitelmaa eikä erityisiä markkinoinnin toimenpiteitä oltu suunniteltu. Parturi-kampaamon markkinointi on tähän asti ulkoistettu tarpeen vaatiessa. Parturi-kampaamo pidettiin opinnäytetyössä toimeksiantajan toiveiden mukaan anonyyminä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia parturi-kampaamon käyttöön selkeä, toteutettavissa oleva sekä käytännönläheinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmaa laatiessa huomioitiin yrityksen nykytilanne, resurssit sekä tulevaisuuden laajentumistavoitteet toimeksiantajalta saatujen tietojen mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää parturi-kampaamon markkinoinnin toimenpiteitä.
Opinnäytetyön markkinointisuunnitelmassa keskityttiin erityisesti viestinnällisiin näkökulmiin. Markkinointisuunnitelmassa huomioitiin parturi-kampaamon näkökulmasta asiakasprofilointi ostajapersoonan muodossa sekä kilpailutilanne alan markkinoilla. Markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin konkreettisten esimerkkien avulla muun muassa sisältömarkkinointia, verkkosivuille tehtävää blogia sekä sosiaalisen median mainoskampanjaa. Kaikissa valituissa markkinoinnin keinoissa ja käytännön esimerkeissä otettiin huomioon parturi-kampaamon brändi sekä arvot.
Opinnäytetyön tulos oli selkeä ja toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma parturi-kampaamon käyttöön, joka tarjoaa myös käytännön työkaluja markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyössä tehty markkinointisuunnitelma palvelee parturi-kampaamon nykyhetkeä. Parturi-kampaamon markkinoinnin kehitystä on tärkeää seurata, sekä sopeutua ajan myötä tapahtuviin muutoksiin. Vaikka opinnäytteessä on tuotu konkreettisia esimerkkejä asiakassuhteiden syventämiseen, on suositeltavaa harkita myös lisätoimenpiteitä, kuten asiakaskyselyiden avulla arvokkaan tiedon keräämistä.
Opinnäytetyön markkinointisuunnitelmassa keskityttiin erityisesti viestinnällisiin näkökulmiin. Markkinointisuunnitelmassa huomioitiin parturi-kampaamon näkökulmasta asiakasprofilointi ostajapersoonan muodossa sekä kilpailutilanne alan markkinoilla. Markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin konkreettisten esimerkkien avulla muun muassa sisältömarkkinointia, verkkosivuille tehtävää blogia sekä sosiaalisen median mainoskampanjaa. Kaikissa valituissa markkinoinnin keinoissa ja käytännön esimerkeissä otettiin huomioon parturi-kampaamon brändi sekä arvot.
Opinnäytetyön tulos oli selkeä ja toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma parturi-kampaamon käyttöön, joka tarjoaa myös käytännön työkaluja markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyössä tehty markkinointisuunnitelma palvelee parturi-kampaamon nykyhetkeä. Parturi-kampaamon markkinoinnin kehitystä on tärkeää seurata, sekä sopeutua ajan myötä tapahtuviin muutoksiin. Vaikka opinnäytteessä on tuotu konkreettisia esimerkkejä asiakassuhteiden syventämiseen, on suositeltavaa harkita myös lisätoimenpiteitä, kuten asiakaskyselyiden avulla arvokkaan tiedon keräämistä.