Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Konsultatiivinen tuki ja sen tarpeet varhaiskasvatuksessa: tuen tarpeisiin vastaaminen Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ohjauskäynneillä

Autio, Elena; Viholainen, Anni (2023)

 
Avaa tiedosto
Autio_Elena_Viholainen_Anni.pdf (982.7Kt)
Lataukset: 


Autio, Elena
Viholainen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia konsultatiivisen tuen tarpeita varhais-kasvatuksessa, sekä niihin vastaamista Valterin ohjauskäynneillä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa jäsenneltyä tietoa siitä, millaisten syiden takia Valterista oli tehty ohjauskäyntejä varhaiskasvatukseen vuosien 2021–2022 aikana, ja mitä ohjauskäynneillä oli tehty.

Teoreettisessa viitekehyksessä on määritelty ja avattu tutkimuksen kannalta keskeisimmät käsitteet: inklusiivinen varhaiskasvatus, konsultatiivinen tuki ja konsultatiivisen tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa. Tutkimusote on kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimusmenetelmä on sisällönanalyysi. Analyysissa on hyödynnetty myös kvantifiointia, jonka avulla on havainnollistettu analyysiluokkien määrällistä esiintyvyyttä aineistossa. Aineistona on käytetty Valterin ohjauskäynneistä kirjoitettuja yhteenvetoja.

Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että ohjauskäyntien taustalla olevat konsultatiiviset tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa liittyivät oppimisympäristön kehittämiseen, henkilöstön osaamisen vahvistamiseen ja lasten tuen tarpeisiin. Ohjauskäynneillä oli havainnoitu, annettu positiivista palautetta, tehty ehdotuksia ja monialaista nivelvaihetyötä. Konsultatiivisen tuen tarve ja annettu konsultatiivinen tuki olivat muodoltaan pääasiassa pedagogista.

Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tuen tarpeet ohjauskäyntien taustalla olivat moninaisia ja vaativia. Ohjauskäynneillä kaikkiin tuen tarpeisiin oli vastattu konsultatiivisen työotteen keinoin. Opinnäytetyötutkimus saavutti sille asetetut tavoitteet eli tuotti Valterille jäsenneltyä tietoa konsultatiivisesta tuesta ja tuen tarpeista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus tukee Valterin laatutyötä ja varhaiskasvatuksen ohjauskäynti-palvelujen kehittämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste