Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinatutkimus uuden second hand -liikkeen avaamiseksi Arendaliin

Moisio, Sanna (2023)

Avaa tiedosto
Moisio_Sanna.pdf (948.6Kt)
Lataukset: 


Moisio, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835303
Tiivistelmä
Vaatteita on tuotettu vuosia yli tarpeen ja tämä alkaa kuormittaa luontoa kohtuuttomasti. Vaatteista on tulossa ongelmajätettä. Lainsäädäntöä muokataan kestävämmän kehityksen tueksi ja kaikkien on tarkasteltava omia kulutustottumuksiaan. Tarvitaan myös uusia ja asiakasystävällisiä tapoja kierrättää vaatteita. Second hand -vaatteiden ja asusteiden myyminen ja ostaminen on yhä yleisempää ja puhutaan jopa megatrendistä. Käytetyn tavaran kauppa käy Internetissä, sosiaalisessa mediassa ja sovelluksissa, mutta myös kivijalkaliikkeissä. Suomessa ollaan edelläkävijöitä vaatteiden kierrätyksessä ja meillä tuttuja palveluita näkisi mielellään myös muualla maailmalla.

Työn tavoitteena on tutkia Arendalin perustettavan second hand -liikkeen ja kahvilan mahdollisuuksia menestyä uusilla markkinoilla. Tarkoituksena on saada monipuolisesti tietoa markkinatilanteesta, kilpailijoista ja asiakkaista ja markkinatutkimus soveltuu tähän tarkoitukseen hyvin. Tulosten avulla uusi yrittäjä pystyy arvioimaan omia mahdollisuuksiaan menestyä kaupungissa kierrätyskonseptillaan. Norjassa sijaitseva Arendal on valikoitunut yrityksen sijainniksi, koska tekijä on muuttanut hetki sitten kaupunkiin ja toivoo rakentavansa siellä merkityksellisen uran yrittäjänä.

Tietoperusta käsittelee kiertotaloutta ja vaatteiden kierrättämiseen liittyviä palveluja, sekä markkina-tutkimusta. Itse markkinatutkimuksessa on käytetty menetelminä haastatteluja, kyselyä, havainnointia ja työpajoja. Menetelmiä on valittu monta, jotta saadaan mahdollisimman kattava käsitys uudesta markkinasta.

Tuloksena on saatu SWOT-analyysi, johon on ryhmitelty menetelmien perusteella saadut tulokset. Analyysissä esitellään uuden yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Yrittäjä voi käyttää tuloksia apuna tehtäessä yrityksen perustamispäätöstä. Opinnäytetyö ja aihevalinta ovat erittäin hyödyllisiä tekijälle tulevaisuuden suunnittelu on tulosten valossa helpompaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste