CRM-järjestelmän hyödyntäminen myynnissä : case Oy Nefab Ab
Koivumäki, Janne (2023)
Koivumäki, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia CRM-järjestelmän käyttöä myynnin tukena toimeksiantajan organisaatiossa. Tarkoituksena oli tutustua uuteen järjestelmään olemassa olevan tiedon avulla ja tehdä tarvittavia havaintoja uuden CRM-järjestelmän hyödyntämiseen myynnin tukena. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oy Nefab Ab.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui CRM-järjestelmien hyödyntämisestä myynnin tukena ja erilaisten tutkimuksien sekä artikkelien läpikäynnistä tähän liittyen. Teoreettisessa osuudessa tutkittiin kuinka organisaatiot hyödyntävät CRM-järjestelmiä myynnin tukena, prosessien apuna ja minkälaista tietoa näistä voidaan kerätä. Tähän liittyen tehtiin myös haastattelututkimus.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusta eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimukseen haastateltiin toimeksiantaja organisaation neljän henkilön myyntitiimiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelututkimuslomaketta. Haastattelututkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus siihen, miten voidaan hyödyntää mahdollisimman laajasti uutta CRMjärjestelmää myynnin tukena tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritykselle selvitys, jota voidaan hyödyntää siirtymisessä uuteen CRM-järjestelmään ja oppia hyödyntämään uuttaa järjestelmää mahdollisimman monipuolisesti myynnin tukena. Tämä opinnäytetyö tuo myös esille myyntitiimin toiveita uuden CRM-järjestelmän hyödyntämisestä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui CRM-järjestelmien hyödyntämisestä myynnin tukena ja erilaisten tutkimuksien sekä artikkelien läpikäynnistä tähän liittyen. Teoreettisessa osuudessa tutkittiin kuinka organisaatiot hyödyntävät CRM-järjestelmiä myynnin tukena, prosessien apuna ja minkälaista tietoa näistä voidaan kerätä. Tähän liittyen tehtiin myös haastattelututkimus.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusta eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimukseen haastateltiin toimeksiantaja organisaation neljän henkilön myyntitiimiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelututkimuslomaketta. Haastattelututkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus siihen, miten voidaan hyödyntää mahdollisimman laajasti uutta CRMjärjestelmää myynnin tukena tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritykselle selvitys, jota voidaan hyödyntää siirtymisessä uuteen CRM-järjestelmään ja oppia hyödyntämään uuttaa järjestelmää mahdollisimman monipuolisesti myynnin tukena. Tämä opinnäytetyö tuo myös esille myyntitiimin toiveita uuden CRM-järjestelmän hyödyntämisestä tulevaisuudessa.