Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tapahtumatuottajalle
Ranki, Jenni (2023)
Ranki, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda kattava, toimiva ja ajankohtainen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajana toimii pieni turkulainen tapahtumatuotannon yritys Viihdy Turku Oy. Toimeksianto käynnistettiin syksyllä 2023, sillä toimeksiantajalla ei ennen tätä ollut sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyö koostuu yhteensä kahdesta eri teoriaosuudesta sekä yhdestä toiminnallisesta osuudesta. Työtä rajaa toimeksiantajan ohjeistukset ja toiveet. Opinnäytetyön tuotos keskittyy ainoastaan sosiaalisen median markkinointiin ja sekä sen suunnitteluun. Sosiaalisen median markkinointisisällöt on rajattu käytettäväksi Facebookiin, Instagramiin sekä LinkedIniin. Muita sosiaalisen median kanavia yrityksellä ei ole käytössä.
Ensimmäinen teorialuku käsittelee sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Tässä teorialuvussa käsitellään sosiaalista mediaa markkinointikanavana, sen hyötyjä ja haasteita sekä työssä käytettyjä kanavia, Facebookia, Instagramia ja LinkedIniä. Toinen teorialuku käsittelee markkinoinnin suunnittelua SOSTAC®-mallin avulla. Luku sisältää SOSTAC®-mallin kaikki kuusi vaihetta, nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat, toteutuksen sekä mittarin ja analyysin.
Teorialuvut pohjustavat opinnäytetyön toiminnallista tuotosta. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään tuotoksen suunnittelua, rakentamista ja esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma koostuu markkinoinnin vuosikellosta, loppuvuonna 2023 toteutetusta kampanjasta sekä kolmen kuukauden mittaisesta julkaisukalenterista, joka ajoittaa alkuvuodelle 2024. Nämä valmiit tuotokset löytyvät liitteistä. Opinnäytetyön tuotoksen sisältö ja valinnat pohjautuvat teorialukuihin sekä toimeksiantajan sisäisiin materiaaleihin.
Suunnitelma on realistinen ja kattava. Valmiin tuotosten avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa suunnittelemaan paremmin sosiaalisen median markkinointiaan. Työn viimeistelee pohdintaluku, jossa analysoidaan tuotoksen onnistumista, pohditaan kehitysehdotuksia toimeksiantajalle sekä kartoitetaan kirjoittajan oppimisprosessia.
Opinnäytetyö koostuu yhteensä kahdesta eri teoriaosuudesta sekä yhdestä toiminnallisesta osuudesta. Työtä rajaa toimeksiantajan ohjeistukset ja toiveet. Opinnäytetyön tuotos keskittyy ainoastaan sosiaalisen median markkinointiin ja sekä sen suunnitteluun. Sosiaalisen median markkinointisisällöt on rajattu käytettäväksi Facebookiin, Instagramiin sekä LinkedIniin. Muita sosiaalisen median kanavia yrityksellä ei ole käytössä.
Ensimmäinen teorialuku käsittelee sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Tässä teorialuvussa käsitellään sosiaalista mediaa markkinointikanavana, sen hyötyjä ja haasteita sekä työssä käytettyjä kanavia, Facebookia, Instagramia ja LinkedIniä. Toinen teorialuku käsittelee markkinoinnin suunnittelua SOSTAC®-mallin avulla. Luku sisältää SOSTAC®-mallin kaikki kuusi vaihetta, nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat, toteutuksen sekä mittarin ja analyysin.
Teorialuvut pohjustavat opinnäytetyön toiminnallista tuotosta. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään tuotoksen suunnittelua, rakentamista ja esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma koostuu markkinoinnin vuosikellosta, loppuvuonna 2023 toteutetusta kampanjasta sekä kolmen kuukauden mittaisesta julkaisukalenterista, joka ajoittaa alkuvuodelle 2024. Nämä valmiit tuotokset löytyvät liitteistä. Opinnäytetyön tuotoksen sisältö ja valinnat pohjautuvat teorialukuihin sekä toimeksiantajan sisäisiin materiaaleihin.
Suunnitelma on realistinen ja kattava. Valmiin tuotosten avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa suunnittelemaan paremmin sosiaalisen median markkinointiaan. Työn viimeistelee pohdintaluku, jossa analysoidaan tuotoksen onnistumista, pohditaan kehitysehdotuksia toimeksiantajalle sekä kartoitetaan kirjoittajan oppimisprosessia.