Lapsiryhmän yhteisöllisyys ja sen tukeminen ohjattujen tuokioiden aikana päiväkodissa
Lappalainen, Piia; Loikkanen, Maija (2014)
Lappalainen, Piia
Loikkanen, Maija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915033
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli lapsiryhmän yhteisöllisyys päiväkodissa. Yhteistyökumppaninamme työssä toimi mikkeliläinen päiväkoti, jonka 4-vuotiaiden ryhmän kanssa toteutimme työmme toiminnallisen osuuden. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella sekä ohjata liikunnallisia ja leikinomaisia tuokioita, jotka tukisivat mahdollisimman hyvin lasten yhteisöllisyyttä ja yhteisöllisyyden tunnetta. Toinen tavoitteemme oli havainnoida, kuinka yhteisöllisyys näkyy lapsiryhmässä.
Järjestimme kaikkiaan kahdeksan tuokiota, jotka toteutettiin päiväkodin omissa tiloissa, sisällä ja ulkona. Toimintaan osallistuivat ne 4-vuotiaiden ryhmän lapset, jotka olivat silloin päiväkodissa. Videoimme tuokiot ja teimme videoiden pohjalta havaintoja siitä, miten lasten keskinäinen yhteisöllisyys ja yhteisöllisyyden tunne ilmenivät. Tarkastelimme erityisesti sitä, miten eri yhteisöllisyyden piirteet näkyivät ryhmässä.
Käsittelimme työmme teoriaosuudessa yhteisöä, yhteisöllisyyttä, varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Keskeisiä käsitteitä olivat myös yhteisöllisyyden piirteet, jotka määrittelimme kirjallisuuden pohjalta. Nämä piirteet ovat: yhteenkuuluvuus, positiivinen tunneside ryhmän jäsenten välillä, ystävyyssuhteet ryhmäläisten kesken, yhteinen toiminta, sitoutuminen yhteiseen toimintaan ja sääntöihin, sekä laadukas vuorovaikutus. Näiden piirteiden pohjalta tarkastelimme kuvaamiamme videoita ja muodostimme niistä käsityksen lapsiryhmässä havaittavissa olevasta yhteisöllisyydestä.
Havaitsimme, että tuokioillamme ilmeni yhteisöllisyyttä ja se kehittyi monilta osin yhä näkyvämmäksi tuokioiden edetessä. Huomasimme myös että lasten erilaiset sosiaaliset taidot näyttävät vaikuttavan yhteisöllisyyteen. Tärkeänä havaintona pidämme myös sitä, että lasten välillä esiintyi yhteisöllisyyttä huomattavasti enemmän silloin, kun aikuinen ei ohjannut selvästi, mitä tulee tehdä.
Järjestimme kaikkiaan kahdeksan tuokiota, jotka toteutettiin päiväkodin omissa tiloissa, sisällä ja ulkona. Toimintaan osallistuivat ne 4-vuotiaiden ryhmän lapset, jotka olivat silloin päiväkodissa. Videoimme tuokiot ja teimme videoiden pohjalta havaintoja siitä, miten lasten keskinäinen yhteisöllisyys ja yhteisöllisyyden tunne ilmenivät. Tarkastelimme erityisesti sitä, miten eri yhteisöllisyyden piirteet näkyivät ryhmässä.
Käsittelimme työmme teoriaosuudessa yhteisöä, yhteisöllisyyttä, varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Keskeisiä käsitteitä olivat myös yhteisöllisyyden piirteet, jotka määrittelimme kirjallisuuden pohjalta. Nämä piirteet ovat: yhteenkuuluvuus, positiivinen tunneside ryhmän jäsenten välillä, ystävyyssuhteet ryhmäläisten kesken, yhteinen toiminta, sitoutuminen yhteiseen toimintaan ja sääntöihin, sekä laadukas vuorovaikutus. Näiden piirteiden pohjalta tarkastelimme kuvaamiamme videoita ja muodostimme niistä käsityksen lapsiryhmässä havaittavissa olevasta yhteisöllisyydestä.
Havaitsimme, että tuokioillamme ilmeni yhteisöllisyyttä ja se kehittyi monilta osin yhä näkyvämmäksi tuokioiden edetessä. Huomasimme myös että lasten erilaiset sosiaaliset taidot näyttävät vaikuttavan yhteisöllisyyteen. Tärkeänä havaintona pidämme myös sitä, että lasten välillä esiintyi yhteisöllisyyttä huomattavasti enemmän silloin, kun aikuinen ei ohjannut selvästi, mitä tulee tehdä.