Researching the possibility of expanding an app-based sharing economy business into the housing market in Finland : case lainappi
Ahro, Heikki; Eskola, Vilhelmiina; Ahro, Heikki (2023)
Ahro, Heikki
Eskola, Vilhelmiina
Ahro, Heikki
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön on tilannut Lainappi Oy. Lainappi on suomalainen start-up-yritys, joka tarjoaa mobiilisovelluksen tavaroiden vuokraamiseen ja toimii tarjoamalla innovatiivista taloustavaravuokrauspalvelua sekä yksityisasiakkaille että yrityksille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko Lainapin palveluille, tarkemmin sen laatikkokonseptille tarvetta yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa Suomessa ja opiskelija-asuntomarkkinoilla. Tämän opinnäytetyön kirjoittajilla on ollut kiinnostusta nuorten opiskelijoiden kulutustottumuksia kohtaan, lisäksi heidän oma kehittyvä halunsa muuttaa omia kulutustottumuksiaan kestävämpiin ja ympäristöystävällisempiin valintoihin on vaikuttanut merkittävästi aiheen vakiinnutukseen. Tässä tutkimuksessa käytettiin sekamenetelmätutkimusta, mikä merkitsi, että kerättiin sekä kvantitatiivista että laadullista dataa. Yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoille tehtiin kyselylomake ja haastateltiin suomalaisten opiskelija-asuntoyhdistysten ammattilaisia Lainappi-laatikkokonseptin tämän hetkisten markkinoiden ja tarpeen selvittämiseksi. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella selvitettiin Lainapin tämänhetkiset markkinat, palvelutarve. Lisäksi esitettiin tapoja edistää uuden markkinasegmentin tuloa sekä lyhyen aikavälin suunnitelma Lainapille. Tämän tutkimuksen ennusteena oli esittää kattava katsaus Lainapin nykyiseen markkinakysyntään opiskelija-asuntomarkkinoilla ja mahdollisuuksista päästä markkinoille ratkaisemalla mahdollisia esteitä ja mahdollisuuksia, samalla vaikuttaen opiskelijoiden tavaroiden käyttötottumuksiin. This thesis was commissioned by Lainappi Oy. Lainappi is a Finnish based start-up company that provides a mobile application for item renting and they operate by providing innovative household item rental service to both individual customers and businesses. The aim of this research was to ascertain if there is a need for Lainappi’s services, more closely their box concept among university and college students in Finland and the student housing market. The writers of this thesis have occurred an interest towards the consuming habits of young students, furthermore, their own evolving willingness for changing their own consuming patterns to more sustainable and eco-friendly choices, has significantly affected topic establishment. This research used a mixed method research, signifying that quantitative as well as qualitative data were gathered. A questionnaire was made for
university and college student, and interviews were held among professionals from Finland’s student housing associations to determine the current market and need for the Lainappi box concept. Based on the results of this thesis, Lainappi’s current market, service need was shown. Additionally, ways to promote a new market segment entry and a short-term plan for Lainappi were proposed. The prediction on this research was to present a comprehensive overview of the existing market demand for Lainappi within the student housing market and possibilities for entering the market by solving potential obstacles and opportunities, at the same time influencing student´s habits regarding item utilization.
university and college student, and interviews were held among professionals from Finland’s student housing associations to determine the current market and need for the Lainappi box concept. Based on the results of this thesis, Lainappi’s current market, service need was shown. Additionally, ways to promote a new market segment entry and a short-term plan for Lainappi were proposed. The prediction on this research was to present a comprehensive overview of the existing market demand for Lainappi within the student housing market and possibilities for entering the market by solving potential obstacles and opportunities, at the same time influencing student´s habits regarding item utilization.