Brändin rakentaminen kiertotalousyrityksessä: case Ekokaari Oy
Sanna, Ahola (2023)
Sanna, Ahola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835385
Tiivistelmä
Pitkäjänteisesti ja taidokkaasti rakennettu brändi on yritykselle arvokas. Se voi
auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan sekä saavuttamaan yrityksen sille
asettamat tavoitteet. Kiertotalousalalla vallitsee materiaalivirroista tiukka kil-
pailu, joten kilpailijoista erottautuminen on yrityksille olennaista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kiertotalousalalla toimivan työn toi-
meksiantajan brändin rakentamisen vaiheet. Brändin rakentamisen käynnistä-
minen on osa toimeksiantajan pitkänlinjan strategiaa, jolla on tarkoitus tukea
yrityksen tavoitetta laajentaa asiakaskuntaa sekä kasvattaa materiaalivirtoja.
Opinnäytetyössä dokumentoitiin brändin rakentamisen lähtötilanne, raportoitiin
brändin rakentamisen eri vaiheet ja niissä tehdyt toimenpiteet sekä kirjattiin
odotukset brändityön tuloksista. Lisäksi tarkasteltiin tarvittavia toimenpiteitä,
jotta brändin rakentamien voisi jatkua nousujohteisesti. Opinnäytetyössä käsi-
teltiin myös brändäykseen liittyviä haasteita. Työn tuloksien saavuttamiseksi
oli tunnistettava toimeksiantajayrityksen vahvuudet sekä arvot, jotka antoivat
pohjan brändityölle.
Opinnäytetyö toteutettiin lineaarisesti etenevänä konstruktiivisena tutkimuk-
sena. Työn teoreettisen viitekehyksen muodosti työhön liittyvä kirjallisuuskat-
saus sekä toimialakuvaus. Työn keskeisenä lähdeaineistona käytettiin brändin
rakentamisen työpajatoiminnan tuloksia, teemahaastatteluja sekä aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta. Tiedonhankintamenetelmät olivat luonteeltaan laadullisia
menetelmiä. Haastatellut henkilöt toimivat kiinteästi toimeksiantajayrityksessä
eri toimissa.
Työn tuloksien perusteella pystyttiin kartoittamaan tarvittavat brändin rakenta-
misen askelmerkit lähitulevaisuudelle. Lisäksi saavutettiin tulokset ja havain-
not siitä, mitä brändityöllä toivottiin saavutettavan ja millä aikajänteellä.
Opinnäytetyön toteuttamisen yhteydessä tunnistettiin jatkotutkimusaiheita, ku-
ten toimeksiantajayrityksen markkina-analyysin ja maantieteellisen asiakas-
segmentoinnin mahdollisuudet laajentumisen tueksi. Lisäksi brändin tunnetta-
vuuden mittaaminen ja siihen liittyvät tutkimuskysymykset todettiin relevan-
teiksi tulevaisuuden tutkimuskohteiksi. A long-term and skilfully built brand is valuable for a company. The brand can
help the company stand out from competitors and achieve the goals set for
the company. In the circular economy sector, there is intense competition in
material flows, so differentiation from competitors is essential for companies.
The purpose of the thesis was to survey the steps involved in building the
brand of the client operating in the circular economy sector. The part of the
thesis mandator’s long-term strategy was to start buiding the brand. It is inten-
ded to support the growth of the customer base and increase the material
flow. The thesis reported the starting point and different stages of brand buil-
ding. In addition, expectations of the results of brand building were identified
and the necessary measures were examined to allow the brand builders to
continue on an upward trend.
The thesis also addressed the challenges of branding. In order to achieve the
results of the work, it was necessary to identify the strengths of the commis-
sioning company as well as the values that provided the basis for the brand
work.
The thesis was conducted as a linearly progressing constructive research.
The theoretical framework of the thesis consisted of a literature review related
to the work and an industry description. The key source materials for the
thesis were the results of brand-building workshops, theme interviews, and re-
levant literature.
The data acquisition methods of the thesis were qualitative. The persons inter-
viewed working closely in the mandator company in various activities.
The necessary milestones for brand building in the near future were identified
through the results of the thesis. These results and observations determined
the expectations hoped to be achieved with the brand work.
Further research topics were identified in connection with the completion of
the thesis, such as the potential for market analysis and geographical custo-
mer segmentation of the commissioning company to support the company's
expansion. Relevant research questions were identified as measuring brand
familiarity for the future.
auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan sekä saavuttamaan yrityksen sille
asettamat tavoitteet. Kiertotalousalalla vallitsee materiaalivirroista tiukka kil-
pailu, joten kilpailijoista erottautuminen on yrityksille olennaista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kiertotalousalalla toimivan työn toi-
meksiantajan brändin rakentamisen vaiheet. Brändin rakentamisen käynnistä-
minen on osa toimeksiantajan pitkänlinjan strategiaa, jolla on tarkoitus tukea
yrityksen tavoitetta laajentaa asiakaskuntaa sekä kasvattaa materiaalivirtoja.
Opinnäytetyössä dokumentoitiin brändin rakentamisen lähtötilanne, raportoitiin
brändin rakentamisen eri vaiheet ja niissä tehdyt toimenpiteet sekä kirjattiin
odotukset brändityön tuloksista. Lisäksi tarkasteltiin tarvittavia toimenpiteitä,
jotta brändin rakentamien voisi jatkua nousujohteisesti. Opinnäytetyössä käsi-
teltiin myös brändäykseen liittyviä haasteita. Työn tuloksien saavuttamiseksi
oli tunnistettava toimeksiantajayrityksen vahvuudet sekä arvot, jotka antoivat
pohjan brändityölle.
Opinnäytetyö toteutettiin lineaarisesti etenevänä konstruktiivisena tutkimuk-
sena. Työn teoreettisen viitekehyksen muodosti työhön liittyvä kirjallisuuskat-
saus sekä toimialakuvaus. Työn keskeisenä lähdeaineistona käytettiin brändin
rakentamisen työpajatoiminnan tuloksia, teemahaastatteluja sekä aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta. Tiedonhankintamenetelmät olivat luonteeltaan laadullisia
menetelmiä. Haastatellut henkilöt toimivat kiinteästi toimeksiantajayrityksessä
eri toimissa.
Työn tuloksien perusteella pystyttiin kartoittamaan tarvittavat brändin rakenta-
misen askelmerkit lähitulevaisuudelle. Lisäksi saavutettiin tulokset ja havain-
not siitä, mitä brändityöllä toivottiin saavutettavan ja millä aikajänteellä.
Opinnäytetyön toteuttamisen yhteydessä tunnistettiin jatkotutkimusaiheita, ku-
ten toimeksiantajayrityksen markkina-analyysin ja maantieteellisen asiakas-
segmentoinnin mahdollisuudet laajentumisen tueksi. Lisäksi brändin tunnetta-
vuuden mittaaminen ja siihen liittyvät tutkimuskysymykset todettiin relevan-
teiksi tulevaisuuden tutkimuskohteiksi.
help the company stand out from competitors and achieve the goals set for
the company. In the circular economy sector, there is intense competition in
material flows, so differentiation from competitors is essential for companies.
The purpose of the thesis was to survey the steps involved in building the
brand of the client operating in the circular economy sector. The part of the
thesis mandator’s long-term strategy was to start buiding the brand. It is inten-
ded to support the growth of the customer base and increase the material
flow. The thesis reported the starting point and different stages of brand buil-
ding. In addition, expectations of the results of brand building were identified
and the necessary measures were examined to allow the brand builders to
continue on an upward trend.
The thesis also addressed the challenges of branding. In order to achieve the
results of the work, it was necessary to identify the strengths of the commis-
sioning company as well as the values that provided the basis for the brand
work.
The thesis was conducted as a linearly progressing constructive research.
The theoretical framework of the thesis consisted of a literature review related
to the work and an industry description. The key source materials for the
thesis were the results of brand-building workshops, theme interviews, and re-
levant literature.
The data acquisition methods of the thesis were qualitative. The persons inter-
viewed working closely in the mandator company in various activities.
The necessary milestones for brand building in the near future were identified
through the results of the thesis. These results and observations determined
the expectations hoped to be achieved with the brand work.
Further research topics were identified in connection with the completion of
the thesis, such as the potential for market analysis and geographical custo-
mer segmentation of the commissioning company to support the company's
expansion. Relevant research questions were identified as measuring brand
familiarity for the future.