Sähköiset konsultaatiot kotiin annettavien palveluiden tukena: toimintamalli liikkuvan yksikön konsultointiin
Grönvall, Pia (2023)
Grönvall, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835390
Tiivistelmä
Etelä-Savo on harvaan asuttua, ja sen väestö ikääntyy nopeasti. Alueellisena tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 94 % yli 75-vuotiaista asuu kotonaan. Suomessa haja-asutusalueiden palveluita turvaamaan on perustettu erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon liikkuvia yksiköitä. Itsenäistä kotona asumista tuetaan myös esimerkiksi kotihoidon, tukipalveluiden ja teknologisten ratkaisujen avulla. Sähköisten palveluiden ja konsultointiväylien avulla on mahdollista välttää erityisesti ikääntyneiden turhia päivystyskäyntejä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sujuvaa konsultointitapaa ja yhteistyötä kotiin annettavien palveluiden ja liikkuvan yksikön LISSUn välillä. Tarkoituksena oli rakentaa toimintamalli sähköisten konsultaatioiden toteuttamiseen kotiin annettavien palveluiden ja liikkuvan yksikön välille Etelä-Savon hyvinvointialueella.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tuotekehitys, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin aivoriihtä, Webropol-kyselyä ja haastatteluja. Toimintamalli liikkuvan yksikön konsultointiin rakennettiin aivoriihessä kerätyn aineiston perusteella. Kyselyn ja haastattelujen avulla selvitettiin toimintamallin hyötyjä ja kehittämiskohteita. Toimintamallia oli tarkoitus kehittää kyselyn tulosten perusteella, mutta kehittämiskohteita toimintamalliin ei löytynyt. Liikkuvan yksikön konsultointiin kehitettyyn toimintamalliin ei tehty muutoksia prosessin aikana.
Sähköisten konsultaatioiden toteutus ei liikkuvan yksikön resurssien ja sähköisten konsultaatioväylien ominaisuuksien vuoksi onnistunut, joten sähköisten konsultaatioiden toimintamalli muuttui jo rakentamisvaiheessa liikkuvan yksikön konsultointiin kehitetyksi toimintamalliksi. Haastatteluaineistosta kehittämiskohteiksi nousivat perehdytys ja toimintamallin käyttöön sitoutuminen. Liikkuvan yksikön konsultaatioon kehitettyä toimintamallia käyttäneet kokivat toimintamallin tukeneen omaa työtä, edistäneen yksiköiden välistä yhteistyötä ja parantaneen potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sujuvaa konsultointitapaa ja yhteistyötä kotiin annettavien palveluiden ja liikkuvan yksikön LISSUn välillä. Tarkoituksena oli rakentaa toimintamalli sähköisten konsultaatioiden toteuttamiseen kotiin annettavien palveluiden ja liikkuvan yksikön välille Etelä-Savon hyvinvointialueella.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tuotekehitys, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin aivoriihtä, Webropol-kyselyä ja haastatteluja. Toimintamalli liikkuvan yksikön konsultointiin rakennettiin aivoriihessä kerätyn aineiston perusteella. Kyselyn ja haastattelujen avulla selvitettiin toimintamallin hyötyjä ja kehittämiskohteita. Toimintamallia oli tarkoitus kehittää kyselyn tulosten perusteella, mutta kehittämiskohteita toimintamalliin ei löytynyt. Liikkuvan yksikön konsultointiin kehitettyyn toimintamalliin ei tehty muutoksia prosessin aikana.
Sähköisten konsultaatioiden toteutus ei liikkuvan yksikön resurssien ja sähköisten konsultaatioväylien ominaisuuksien vuoksi onnistunut, joten sähköisten konsultaatioiden toimintamalli muuttui jo rakentamisvaiheessa liikkuvan yksikön konsultointiin kehitetyksi toimintamalliksi. Haastatteluaineistosta kehittämiskohteiksi nousivat perehdytys ja toimintamallin käyttöön sitoutuminen. Liikkuvan yksikön konsultaatioon kehitettyä toimintamallia käyttäneet kokivat toimintamallin tukeneen omaa työtä, edistäneen yksiköiden välistä yhteistyötä ja parantaneen potilasturvallisuutta.