Varför frågar banken? : en analys av kundkontrollsfrågor
Lindén, Valter (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida asiakkaan tuntemiseen liittyviä kysymyksiä, joita pankit esittävät asiakkailleen sekä uuden asiakassuhteen alussa että jatkuvasti olemassa olevan asiakassuhteen ylläpitämisen aikana ja lain perusteella selvittää, voiko ja miten ne voidaan perustella.
Aiheeseen pureuduttiin teoreettisen osan osalta kirjallisuuskatsauksen avulla. Analyysissa sovellettiin oikeusdogmaattista menetelmää. Pääasiallisina lähteinä käytettiin oikeuslähteitä, kuten Suomen lakia, hallituksen esityksiä ja EU-direktiivejä. Myös oleellisten viranomaisten verkkosivustoja ja muun muassa aiheeseen keskittyviä kirjoja hyödynnettiin.
Tutkimuksen tulos osoitti, että pankilla on lain mukaan velvoitteita, jotka perustuvat EUtasolla tehtyihin päätöksiin, jonka takia pankilla on sekä velvollisuus että oikeus esittää nämä asiakkaan tuntemiseen liittyvät kysymykset. Tässä tutkielmassa ei käsitelty mahdollisia lisäkysymyksiä, joita pankki voi esittää, mikäli esimerkiksi huomataan epäilyttävää toimintaa.
Aiheeseen pureuduttiin teoreettisen osan osalta kirjallisuuskatsauksen avulla. Analyysissa sovellettiin oikeusdogmaattista menetelmää. Pääasiallisina lähteinä käytettiin oikeuslähteitä, kuten Suomen lakia, hallituksen esityksiä ja EU-direktiivejä. Myös oleellisten viranomaisten verkkosivustoja ja muun muassa aiheeseen keskittyviä kirjoja hyödynnettiin.
Tutkimuksen tulos osoitti, että pankilla on lain mukaan velvoitteita, jotka perustuvat EUtasolla tehtyihin päätöksiin, jonka takia pankilla on sekä velvollisuus että oikeus esittää nämä asiakkaan tuntemiseen liittyvät kysymykset. Tässä tutkielmassa ei käsitelty mahdollisia lisäkysymyksiä, joita pankki voi esittää, mikäli esimerkiksi huomataan epäilyttävää toimintaa.