Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Valmentajien kokemuksia lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisesta positiivisen psykologian avulla: induktiivinen sisällönanalyysi MIELI ry:n verkkokurssin opeista

Koskela, Anni; Miettinen, Janni (2023)

 
Avaa tiedosto
Koskela_Miettinen.pdf (812.1Kt)
Lataukset: 


Koskela, Anni
Miettinen, Janni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuottaa jäsenneltyä kokemustietoa MIELI ry:lle heidän laatimansa Nuori mieli urheilussa – verkkokurssi kaikille valmentajille -verkkokurssin käytännön hyödyistä valmentajille. Verkkokurssi perustuu positiivisen psykologian oppeihin, tarkemmin PERMA-teoriaan. Verkkokurssin tavoitteena on antaa urheiluvalmentajille yhä parempia valmiuksia tukea nuorten harrastajien mielen hyvinvointia harrastusympäristössä.

Opinnäytetyön kohderyhmänä toimi kolme Savonlinnassa toimivaa seuratason
voimisteluvalmentajaa. Tutkimustehtävinä oli selvittää, kokivatko valmentajat
saavansa valmiuksia ja/tai työvälineitä käytännön valmennustyöhönsä verkkokurssin avulla, ja millaisia mahdolliset valmiudet olivat. Lisäksi sivuttiin sitä, miten mahdolliset verkkokurssin opit näkyivät konkreettisesti valmennusryhmissä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Valmentajat perehtyivät
ensin itsenäisesti verkkokurssin sisältöön. Kuuden viikon mittaisen tutkimusjakson aikana valmentajat keskittyivät omassa valmennuksessaan yhteen valitsemaansa mielen hyvinvoinnin ulottuvuuteen. Verkkokurssin pohjalta valittavana oli: turvallinen toimintaympäristö, ihmissuhteet ja vuorovaikutus, aikaansaaminen, läsnäolo ja uppoutuminen, myönteisyys, merkityksellisyys. Kaksi valmentajaa valitsi keskittyä läsnäoloon ja uppoutumiseen ja yksi keskittyi myönteisyyteen. Aineisto kerättiin tutkimusjakson jälkeen kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kirjallisia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.

Valmentajista kaksi koki saavansa verkkokurssista valmiuksia nuorten mielen
hyvinvoinnin tukemiseen omassa valmennustyössä ja yksi ei. Saatuja valmiuksia olivat valmentajan roolin vahvistuminen sekä itsereflektointitaitojen kehittyminen. Verkkokurssin itsenäinen opiskelu oli syynä sille, ettei yksi valmentaja kokenut saavansa itselleen valmiuksia. Lisähavaintona koettiin myönteinen sosiaalinen harrastusympäristö tutkimusjakson aikana.

PERMA-teoriaan pohjautuva MIELI ry:n verkkokurssi koettiin tämän opinnäytetyön perusteella melko toimivaksi työvälineeksi valmentajille, joten sitä voisi
suositella muidenkin lajien ja seurojen valmentajille. Itsenäinen toteutustapa
tosin ei sovi kaikille, joten jatkokehitysajatuksena paikan päällä pidettävä koulutus voisi tuoda lisäarvoa oppimiselle.
 
The aim of this thesis was to produce structured experience-based information for MIELI Mental Health Finland about the practical benefits of the online course called Mental Well-being for Young Athletes – online course for all coaches. The online course is based on the field of positive psychology, more specifically PERMA theory. The aim of the online course is to give sports
coaches better capabilities to support the mental well-being of children and youths in a hobby environment.

The target group for the thesis was three athletic club level gymnastic coaches based in Savonlinna. The research tasks were to find out whether coaches thought that they were getting the skills and/or tools for their practical coaching work with the help of an online course, and what the potential capabilities were. In addition, it was discussed how potential online course benefits were concretely reflected in the coaching groups.

The thesis was carried out as qualitative research. The coaches first became
independently familiar with the content of the online course. During the six-week study period, the coaches focused on one dimension of mental well-being they chose in their own coaching. Based on the online course, the options were: safe environment, relationships & interaction, accomplishment, presence & engagement, positivity and meaning. Two coaches chose to focus on
presence and engagement and one focused on positivity. The research material was collected after the research period with a questionnaire containing open written questions. The responses were analyzed using inductive content analysis.

Two of the coaches thought that they were getting the capabilities from the online course to support the mental well-being of the children and youths in their own coaching work and one did not. The benefits gained were the strengthening of the role of the coach and the development of self-reflection skills. Independent studying of the online course was the reason why one coach did not think that she/he was getting the capabilities for herself/himself. However, a positive social recreational environment was observed during the study period.

Based on this thesis, MIELI Mental Health Finland’s online course based on the PERMA theory was seen as a functional tool for coaches, so it could be recommended for coaches in other sport disciplines and clubs as well. However, the independent implementation method is not suitable for everyone, so staff training days as a further development idea could add value to learning.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste