Oman taiteellisen osaamisen brändäys
Sequeira-Uski, Kasii (2023)
Sequeira-Uski, Kasii
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia brändin ja brändäyksen merkitystä taiteellisessa työskentelyssä ja sitä, miten brändi rakentuu oman taiteellisen osaamisen ympärille. Oman taiteellisen osaamisen brändäys on osa suunnitteilla olevaa taiteellista yritystoimintaa ja opinnäytetyön tarkoituksena on kirkastaa tulevan yrityksen brändi, jonka keskiössä on visuaalinen taide.
Opinnäytetyö jakautuu karkeasti kolmeen osaan. Aluksi tutkitaan brändiä ja brändäystä yleisestä näkökulmasta, josta siirrytään tarkastelemaan brändin ja taiteen välistä suhdetta. Tämän jälkeen perehdytään opinnäytetyön toiminnalliseen ja viimeiseen osioon. Toiminnallisessa osiossa rakennetaan suunnitteilla olevalle yritykselle brändi hyödyntäen aikaisemmin opinnäytetyössä kerättyä tietoa ja niiden pohjalta tehtyjä havaintoja.
Tutkimustyö ja sen pohjalta tehdyt havainnot osoittavat, että taiteilijan brändiä voi olla vaikea hahmottaa. Taide koetaan subjektiivisesti ja sen määrittäminen nähdään haastavana, mikä vaikuttaa brändin rakentamiseen. Taiteilijan brändi voidaan tutkimusten valossa nähdä taiteilijan tekemän taiteen jatkeena ja/tai osana taiteilijan taidetta. Taiteellisen osaamisen brändäys toimii taiteilijalle markkinointivälineenä, mutta ennen kaikkea hyvänä itsetutkiskelun työkaluna.
Opinnäytetyö jakautuu karkeasti kolmeen osaan. Aluksi tutkitaan brändiä ja brändäystä yleisestä näkökulmasta, josta siirrytään tarkastelemaan brändin ja taiteen välistä suhdetta. Tämän jälkeen perehdytään opinnäytetyön toiminnalliseen ja viimeiseen osioon. Toiminnallisessa osiossa rakennetaan suunnitteilla olevalle yritykselle brändi hyödyntäen aikaisemmin opinnäytetyössä kerättyä tietoa ja niiden pohjalta tehtyjä havaintoja.
Tutkimustyö ja sen pohjalta tehdyt havainnot osoittavat, että taiteilijan brändiä voi olla vaikea hahmottaa. Taide koetaan subjektiivisesti ja sen määrittäminen nähdään haastavana, mikä vaikuttaa brändin rakentamiseen. Taiteilijan brändi voidaan tutkimusten valossa nähdä taiteilijan tekemän taiteen jatkeena ja/tai osana taiteilijan taidetta. Taiteellisen osaamisen brändäys toimii taiteilijalle markkinointivälineenä, mutta ennen kaikkea hyvänä itsetutkiskelun työkaluna.