Marknadsföring på nollbudget: förmånliga marknadsföringsstrategier bland mikroföretag
Wiljanen, Marielle (2023)
Wiljanen, Marielle
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835507
Tiivistelmä
Detta arbete är en kvalitativ studie som undersöker förmånliga marknadsföringsstrategier bland mikroföretag. Målet är att analysera vilka marknadsföringskanaler som är kostnadseffektiva och lämpliga för mikroföretag med begränsade budgetar. Arbetets teoretiska ramverk inkluderar marknadsföringsstrategier, målgruppsdefinition och budgetvänliga marknadsföringskanaler. En tidigare undersökning om effektiva marknadsföringskanaler bland mikro- och småföretagare är också inkluderad i studien. Genom semistrukturerade videointervjuer begränsades studien till tre mikroföretagare i åldrarna 25-30 år med finlanddsvenskt ursprung och koppling till Helsingfors, Finland. Två av företagen arbetar inom modebranschen och ett inom turism. Företagen, lokaliserade i Helsingfors och Köpenhamn, delade insikter om sina marknadsföringsstrategier, kanaler samt sina företagshistorier. Den semistrukturerade intervjun inkluderade tio fördefinierade frågor, med möjlighet för tilläggsfrågor under diskussionen. Resultaten avslöjade att mikroföretag främst fokuserar på sociala medier som Instagram, Linkedin och TikTok på grund av låga kostnader och bred räckvidd. Dessa plattformar möjliggör en direkt och kostnadseffektiv kommunikation med deras specifika målgrupper och bidrar till ett trovärdigt varumärke. Andra nämna marknadsföringskanaler inkluderar sökmotoroptimering (SEO), evenemangsmarknadsföring, influensermarknadsföring och epostmarknadsföring. Resultaten av intervjuerna stämde överens med resultaten av den tidigare undersökningen som är inkluderad i arbetet. Sammanfattningsvis ger studien instikter om hur mikroföretag anpassar sina marknadsföringsstrategier för att optimera resultat inom sina resursbegränsade ramar och vilka marknadsföringskanaler de skulle rekommendera åt andra mikroföretagare.