Ohjeita lammastilan ulkoisen viestinnän kehittämiseen
Purmo, Laura (2023)
Purmo, Laura
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534264
Tiivistelmä
Lammastilat ovat vähentyneet Suomessa 2000-luvulla, vaikka lampaanlihalle on riittänyt kysyntää. Lammas-tiloilta myydään usein tuotteita suoraan myös kuluttajille, joka vaatii osaltaan markkinointi ja viestintä-osaamista. Lammastilan viestintä on tärkeää, koska ilman ulkoista viestintää kuluttajat eivät ole tietoisia yrityksen toiminnasta. Tutkimuksessa tutkittiin kuluttajien tietoutta lammastiloista, lammastilojen tuotteista ja selvitettiin kulutta-jien käytetyimpiä viestintäkanavia. Työn päätavoitteena oli luoda ohjeita lammastilallisille ulkoisesta vies-tinnästä. Toimeksiantajana toimi Lampaanlihan tuotantoketjun kehittäminen- hanke. Hankkeen yhtenä tavoitteena on parantaa lammastilan viestintää kuluttajille. Tutkimus toteutettiin kyselyllä. Kyselyä jaettiin Saarijärvellä Biotalouskampuspäivässä QR-koodilla ja Jyväs-kylän ammattikorkeakoulun Biotalousinstituutin sähköposti verkoston kautta. Tämän lisäksi kyselyä jaettiin henkilökohtaisilla Facebook- ja Instagram- tileillä. Tutkimukseen vastasi 200 kuluttajaa. Tutkimustuloksina saatiin kattavasti tietoa eri ikäisten viestintäkanavien käytöstä ja lammastilojen tunnet-tavuudesta. Tutkimustulosten perusteella luotiin kolme erilaista asiakasprofiilia, joiden avulla lammastilalli-sen on helpompi suunnitella ulkoista viestintää kohdennetusti eri asiakkailleen.