ADHD-tyyppisesti oireilevan lapsen tunnistaminen ja hoitoprosessin käynnistäminen lastenneuvolassa : toimintamalli Soiten lastenneuvolan terveydenhoitajille
Käkelä, Maria; Savallampi, Saila (2023)
Käkelä, Maria
Savallampi, Saila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Soiten lastenneuvolan terveydenhoitajille toimintamalli ADHD-tyyppisesti oireilevan lapsen tunnistamiseen ja hoitoprosessin käynnistämiseen lastenneuvolassa. Toimintamallin tavoitteena on, että lastenneuvolan terveydenhoitajilla on valmiudet tunnistaa ADHD-tyyppisesti oireileva lapsi ja valmiudet käynnistää lapsen hoitoprosessi lastenneuvolassa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tapahtui ryhmämuotoisina teemahaastatteluina. Tiedonantajina oli yhteensä seitsemän Soiten eri lastenneuvoloissa työskentelevää terveydenhoitajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenneuvolan terveydenhoitajilla on käytössään monia eri menetelmiä tunnistaa ADHD-tyyppisesti oireileva lapsi. Keskeisimmät tunnistamismenetelmät olivat vanhemmilta ja varhaiskasvatuksesta saatu tieto, leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä sekä lapsen havainnointi vastaanotolla. Tuloksista nousi esille, että ADHD-tyyppisesti oireilevalle lapselle ei ole yhtä selkeää hoitoprosessia ja yhteneväiset toimintatavat puuttuvat lastenneuvolassa.
Saatuja tuloksia, aikaisempaa teoriaa sekä Käypä hoito -suositusta hyödyntäen kehitettiin toimintamalli ADHD-tyyppisesti oireilevan lapsen tunnistamiseen ja hoitoprosessin käynnistämiseen lastenneuvolassa. Kehittämistyö tehtiin moniammatillisissa kehittämistyöpajoissa. Lapsen toimintakyvyn varhaisella tukemisella voidaan ehkäistä myöhempien seurannaisvaikutusten syntymistä, ja sillä on vaikutuksia koko perheen hyvinvointiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksiä oli, että kehitetty toimintamalli tulee selkeyttämään ADHD-tyyppisesti oireilevan lapsen hoitoprosessia lastenneuvolassa ja tekee palvelusta tasalaatuista neuvolan asiakkaille. Toimintamalli tukee hoitoprosessin käynnistämistä perusterveydenhuollossa. Edellytyksenä on onnistunut toimintamallin jalkauttaminen sekä sen hyödyllisyyden arvioiminen. Kehitetty toimintamalli on siirrettävissä muiden hyvinvointialueiden lastenneuvoloihin sekä muokattavissa organisaatiokohtaiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tapahtui ryhmämuotoisina teemahaastatteluina. Tiedonantajina oli yhteensä seitsemän Soiten eri lastenneuvoloissa työskentelevää terveydenhoitajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenneuvolan terveydenhoitajilla on käytössään monia eri menetelmiä tunnistaa ADHD-tyyppisesti oireileva lapsi. Keskeisimmät tunnistamismenetelmät olivat vanhemmilta ja varhaiskasvatuksesta saatu tieto, leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä sekä lapsen havainnointi vastaanotolla. Tuloksista nousi esille, että ADHD-tyyppisesti oireilevalle lapselle ei ole yhtä selkeää hoitoprosessia ja yhteneväiset toimintatavat puuttuvat lastenneuvolassa.
Saatuja tuloksia, aikaisempaa teoriaa sekä Käypä hoito -suositusta hyödyntäen kehitettiin toimintamalli ADHD-tyyppisesti oireilevan lapsen tunnistamiseen ja hoitoprosessin käynnistämiseen lastenneuvolassa. Kehittämistyö tehtiin moniammatillisissa kehittämistyöpajoissa. Lapsen toimintakyvyn varhaisella tukemisella voidaan ehkäistä myöhempien seurannaisvaikutusten syntymistä, ja sillä on vaikutuksia koko perheen hyvinvointiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksiä oli, että kehitetty toimintamalli tulee selkeyttämään ADHD-tyyppisesti oireilevan lapsen hoitoprosessia lastenneuvolassa ja tekee palvelusta tasalaatuista neuvolan asiakkaille. Toimintamalli tukee hoitoprosessin käynnistämistä perusterveydenhuollossa. Edellytyksenä on onnistunut toimintamallin jalkauttaminen sekä sen hyödyllisyyden arvioiminen. Kehitetty toimintamalli on siirrettävissä muiden hyvinvointialueiden lastenneuvoloihin sekä muokattavissa organisaatiokohtaiseksi.