Sähköisen henkilöautoliikenteen sekä siihen liittyvän latausinfrastruktuurin läpimurto Suomessa
Heiniö, Sami (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935638
Tiivistelmä
Polttoaineiden kallistuessa sähköautojen määrä Suomen liikenteessä kasvoi huimasti vuosien 2022 ja 2023 aikana. Sähköautojen lisääntyminen liikenteessä sai useat yritykset investoimaan latausinfrastruktuuriin, mikä vei Suomen latausasemien määrän Euroopan keskikastista lähemmäs edelläkävijämaa Norjan tasoa. Opinnäyteyössä keskityttiin erityisesti latausverkkojen hinnoittelumalleihin sekä tapoihin veloittaa autoilijoilta käytetty liikennesähkö. Tavoitteena oli kartoittaa latausverkoston nykyinen tilanne ja tuoda ilmi eri toimijoiden tuoma panos sen kehittämiseen.
Työssä käytettiin tiedonlähteenä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, lataus-verkkoyhtiöiden sekä sähköautoilun ympärille rakentuneiden yhteisöjen ja yhdistyksien keräämiä tietoja. Suurimmista latausverkkotoimijoista kerättiin maantieteellinen kattavuus, kirjoitushetken hinnoittelu sekä latausasemilla käyvät maksutavat.
Opinnäytetyöstä ilmenee, että jokaisella latauspalveluntarjoajalla on tärkeä merkitys Suomen latausinfrastruktuurin maantieteellisen peiton sekä luotettavuuden kasvattamisessa. Useat toimijat tuovat mukanaan myös haasteita, sillä eri maksusovellukset ja toimintatavat latureilla tuovat uusille sähköautoilijoille paljon opeteltavaa. Sähköautojen yleistyessä lainsäädäntöä muutetaan niin paikallisesti kuin myös EU-tasolla, mikä tuo latausverkkoja rakentaville yrityksille uusia vaatimuksia, mutta samalla autoilijoita helpottavia uudistuksia, kuten esimerkiksi korttimaksamisen.
Työssä käytettiin tiedonlähteenä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, lataus-verkkoyhtiöiden sekä sähköautoilun ympärille rakentuneiden yhteisöjen ja yhdistyksien keräämiä tietoja. Suurimmista latausverkkotoimijoista kerättiin maantieteellinen kattavuus, kirjoitushetken hinnoittelu sekä latausasemilla käyvät maksutavat.
Opinnäytetyöstä ilmenee, että jokaisella latauspalveluntarjoajalla on tärkeä merkitys Suomen latausinfrastruktuurin maantieteellisen peiton sekä luotettavuuden kasvattamisessa. Useat toimijat tuovat mukanaan myös haasteita, sillä eri maksusovellukset ja toimintatavat latureilla tuovat uusille sähköautoilijoille paljon opeteltavaa. Sähköautojen yleistyessä lainsäädäntöä muutetaan niin paikallisesti kuin myös EU-tasolla, mikä tuo latausverkkoja rakentaville yrityksille uusia vaatimuksia, mutta samalla autoilijoita helpottavia uudistuksia, kuten esimerkiksi korttimaksamisen.