Protolaivan pienjännitekeskusten mitoitus
Kallonen, Jani (2023)
Kallonen, Jani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935692
Tiivistelmä
Protolaivojen suunnittelussa pienjännitekeskusten mitoitus on haasteellista ja monen tekijän summa. Pienjännitekeskusten lukumäärän ennakoiminen uuteen matkustajalaivatyyppiin on myös kustannuksellisesti merkittävää. Matkustajalaivassa on monia alueita, joiden sähköntuotto ja -kulutus on pysyttävä tasapainossa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Meyer Turku Oy:lle. Tietoa opinnäytetyöhön kerättiin sisäisiä kanavia hyödyntäen sekä internetin avulla.
Protolaivalla tarkoitetaan uuden ja erilaisen laivasarjan ensimmäistä matkustaja-laivaa, jossa on tapahtunut aikaisempiin laivatyyppeihin nähden merkittäviä muutoksia. Matkustajalaiva suunnitellaan referenssilaivan ja luokituslaitoksen standardien mukaisesti. Sähkökeskusten mitoituksesta opinnäytetyössä käytiin läpi yleisiä periaatteita ja säännöstöjä. Työssä tarkasteltiin neljän eri protolaivan sähkökeskusten lopullisia lukumääriä.
Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisellä tasolla matkustajalaivan sähköverkkoa ja sähköverkon ominaispiirteitä ja vaatimuksia. Työn lopputuloksena ei syntynyt ratkaisevia määritelmiä täydellisen mitoituksen osalta, mutta työtä jatketaan opinnäytetyön tilaajan johdolla. Työn teoriaosuutta tullaan mahdollisesti käyttämään Meyerin sisäisenä perehdytysmateriaalina.
Protolaivalla tarkoitetaan uuden ja erilaisen laivasarjan ensimmäistä matkustaja-laivaa, jossa on tapahtunut aikaisempiin laivatyyppeihin nähden merkittäviä muutoksia. Matkustajalaiva suunnitellaan referenssilaivan ja luokituslaitoksen standardien mukaisesti. Sähkökeskusten mitoituksesta opinnäytetyössä käytiin läpi yleisiä periaatteita ja säännöstöjä. Työssä tarkasteltiin neljän eri protolaivan sähkökeskusten lopullisia lukumääriä.
Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisellä tasolla matkustajalaivan sähköverkkoa ja sähköverkon ominaispiirteitä ja vaatimuksia. Työn lopputuloksena ei syntynyt ratkaisevia määritelmiä täydellisen mitoituksen osalta, mutta työtä jatketaan opinnäytetyön tilaajan johdolla. Työn teoriaosuutta tullaan mahdollisesti käyttämään Meyerin sisäisenä perehdytysmateriaalina.