Ihana uhmaikä: uhmaikäisen itsesäätelyn kehitys ja sen tukeminen
Kerttula, Maisa (2023)
Kerttula, Maisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135874
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat alle kouluikäisen lapsen itsesäätelyn kehitykseen ja mikä merkitys on vanhemmuudella lapsen itsesäätelyn kehityksessä. Aikuisten on tärkeää tunnistaa haasteet omassa itsesäätelyssä ja kuinka näillä haasteilla voi olla vaikutusta lapsen säätelykeinojen kehitykseen ja perheen vuorovaikutusympäristöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja toimeksiantajana toimi Etelä-Savon hyvinvointialueen neuvolapalvelut. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia työssään lapsiperheiden kanssa tukien arjen haasteita ja vanhemmuutta. Tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä olivat: mitkä tekijät vaikuttavat uhmaikäisen itsesäätelyn kehittymiseen ja miten vanhemmuus vaikuttaa uhmaikäisen itsesäätelyn kehittymiseen. Tässä tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Siinä tutkitaan ja analysoidaan jo olemassa olevia tutkimuksia. Tutkimusaineisto koostui kymmenestä englanninkielisestä tutkimuksesta, jotka täyttivät niille asetetut kriteerit. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan lapsen itsesäätelyn kehitykseen uhmaiässä vaikuttaa aivojen kehitys sekä vireystila ja riittävä unen saanti. Vanhempien roolin havaittiin olevan keskeinen, ja vuorovaikutuksella ja kasvatuskäyttäytymisellä voidaan tukea lapsen itsesäätelyn kehitystä ja toimintaa. Vanhempien tuki ja osallistuminen vaikuttivat positiivisesti lapsen kykyyn säädellä tunteita ja käytöstä. Tärkeiksi tekijöiksi tuloksissa nousi myös kanssasäätelyn ja sosialisaation merkitys, kuten toivotun käytöksen vahvistaminen ja vuorovaikutustaidot. Vanhempien omien tunteidensäätelytaitojen vaikutus näkyi siinä, kuinka he reagoivat lapsen tunteisiin ja käytökseen ja pystyivätkö he positiivisesti tukemaan lapsen itsesäätelytaitojen kehitystä.
Asiasanat: uhmaikä, itsesäätely, itsesäätelyn kehitys, vanhemmuus, kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja toimeksiantajana toimi Etelä-Savon hyvinvointialueen neuvolapalvelut. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia työssään lapsiperheiden kanssa tukien arjen haasteita ja vanhemmuutta. Tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä olivat: mitkä tekijät vaikuttavat uhmaikäisen itsesäätelyn kehittymiseen ja miten vanhemmuus vaikuttaa uhmaikäisen itsesäätelyn kehittymiseen. Tässä tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Siinä tutkitaan ja analysoidaan jo olemassa olevia tutkimuksia. Tutkimusaineisto koostui kymmenestä englanninkielisestä tutkimuksesta, jotka täyttivät niille asetetut kriteerit. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan lapsen itsesäätelyn kehitykseen uhmaiässä vaikuttaa aivojen kehitys sekä vireystila ja riittävä unen saanti. Vanhempien roolin havaittiin olevan keskeinen, ja vuorovaikutuksella ja kasvatuskäyttäytymisellä voidaan tukea lapsen itsesäätelyn kehitystä ja toimintaa. Vanhempien tuki ja osallistuminen vaikuttivat positiivisesti lapsen kykyyn säädellä tunteita ja käytöstä. Tärkeiksi tekijöiksi tuloksissa nousi myös kanssasäätelyn ja sosialisaation merkitys, kuten toivotun käytöksen vahvistaminen ja vuorovaikutustaidot. Vanhempien omien tunteidensäätelytaitojen vaikutus näkyi siinä, kuinka he reagoivat lapsen tunteisiin ja käytökseen ja pystyivätkö he positiivisesti tukemaan lapsen itsesäätelytaitojen kehitystä.
Asiasanat: uhmaikä, itsesäätely, itsesäätelyn kehitys, vanhemmuus, kuvaileva kirjallisuuskatsaus