Palvelukonsepti tunneälykkyyden kehittämiseen ja tunneilmaston johtamiseen : Rohkeutta johtajuuteen - Itsereflektion työpaja
Rantala, Salla (2023)
Rantala, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135891
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvää Työtä-Akatemian kanssa. Opinnäytetyössä kehitettiin palvelumuotoilun avulla johtajille ja esihenkilöille suunnattu palvelu tunneälykkyyden ja tunneilmaston johtamisen kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöisesti palvelu, joka laajentaa toimeksiantajan palvelutarjontaa ja liiketoimintaa. Tarkoituksena oli kehittää palvelu, jota hyödyntämällä organisaatiot voivat tarkastella ja edistää oman työyhteisönsä tunneilmastoa.
Menetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilua asiakaslähtöisyyden ja laadukkaan palvelukehittämisen varmistamiseksi. Opinnäytetyö eteni kuuden kehittämistehtävän mukaisesti ja sisälsi useita aineistonkeruumenetelmiä, kuten kyselytutkimuksen, pilotoinnin ja asiantuntijoiden kanssa yhteistyöskentelyn. Jokainen vaihe suunniteltiin, toteutettiin ja analysoitiin palvelumuotoiluprosessiin ja aineistolle sopivalla tavalla. Palvelumuotoiluprosessin alussa tarkasteltiin ilmiötä aikaisempien tutkimusten kautta ja toteutettiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus koko kehittämisprosessin tieteelliseksi perustaksi.
Tuloksena saavutettiin laajempi ymmärrys tunneälykkyyden vaikutuksesta tunneilmaston johtamiseen ja asiakasymmärryksen myötä uusia näkökulmia kehitettävän palvelun merkityksestä sekä kehitystarpeista työelämässä. Näiden tulosten pohjalta luotiin palvelukonsepti, joka keskittyy tunneälykkyyden kehittämiseen ja sen kautta tunneilmaston johtamiseen. This thesis was made in collaboration with Hyvää työtä-Academy. Service design was used as a method to develop a service for executives and managers to improve emotional intelligence and emotional climate management. The objective of the thesis was to use a customer-oriented approach to develop a service, which in turn would also expand the client’s (Hyvää työtä-Academy) range of services and business opportunities in general. The purpose was to design a service which enables organisations to examine and enhance the emotional climate of their work community.
Service design was used as a method to ensure customer orientation and high-quality service development. The thesis progressed according to six development tasks and included several data collection methods, such as survey research, piloting and collaboration with experts. Each phase was designed, implemented and analysed in a manner appropriate to the service design process and the material. At the beginning of the service design process, the phenomenon was examined through earlier studies, and a descriptive literature review was carried out as the scientific basis for the whole development process.
As a result, a broader understanding of the impact of emotional intelligence on emotional climate management was achieved, and through increased customer understanding, a clearer perspective of the significance of the service being developed and the developmental needs in working life in general. Based on these results, a service concept was created. At the core of the concept is a focus on developing emotional intelligence and, through it, managing emotional climate.
Menetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilua asiakaslähtöisyyden ja laadukkaan palvelukehittämisen varmistamiseksi. Opinnäytetyö eteni kuuden kehittämistehtävän mukaisesti ja sisälsi useita aineistonkeruumenetelmiä, kuten kyselytutkimuksen, pilotoinnin ja asiantuntijoiden kanssa yhteistyöskentelyn. Jokainen vaihe suunniteltiin, toteutettiin ja analysoitiin palvelumuotoiluprosessiin ja aineistolle sopivalla tavalla. Palvelumuotoiluprosessin alussa tarkasteltiin ilmiötä aikaisempien tutkimusten kautta ja toteutettiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus koko kehittämisprosessin tieteelliseksi perustaksi.
Tuloksena saavutettiin laajempi ymmärrys tunneälykkyyden vaikutuksesta tunneilmaston johtamiseen ja asiakasymmärryksen myötä uusia näkökulmia kehitettävän palvelun merkityksestä sekä kehitystarpeista työelämässä. Näiden tulosten pohjalta luotiin palvelukonsepti, joka keskittyy tunneälykkyyden kehittämiseen ja sen kautta tunneilmaston johtamiseen.
Service design was used as a method to ensure customer orientation and high-quality service development. The thesis progressed according to six development tasks and included several data collection methods, such as survey research, piloting and collaboration with experts. Each phase was designed, implemented and analysed in a manner appropriate to the service design process and the material. At the beginning of the service design process, the phenomenon was examined through earlier studies, and a descriptive literature review was carried out as the scientific basis for the whole development process.
As a result, a broader understanding of the impact of emotional intelligence on emotional climate management was achieved, and through increased customer understanding, a clearer perspective of the significance of the service being developed and the developmental needs in working life in general. Based on these results, a service concept was created. At the core of the concept is a focus on developing emotional intelligence and, through it, managing emotional climate.