Matkatoimiston jälleenmyyntiohjelman kehittäminen
Vaskivuori, Mikko (2023)
Vaskivuori, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035793
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työelämästä nousevaa kehitysprojektia matkailualalla toimivalle Ikaalisten Matkatoimisto Oy:lle (myöhemmin IMT). Työn tavoitteena oli luoda uudenlainen ja aiemmasta poikkeava jälleenmyyntiohjelma, jonka avulla oli tarkoitus kehittää toimeksiantajan liiketoimintaa sekä löytää sille luotettavia ja pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita.
Toiminnallinen opinnäytetyö kattaa kehitysprojektin sen perustamisesta käyttöönottoon saakka. Työ sisältää perusteluja projektin aikana tehdyille valinnoille ja sen tueksi on kerätty teoriaa matkailualan, myynnin sekä myyntitekniikoiden kirjallisuudesta. Siinä pohditaan myös matkailualan eettisiä näkökulmia ja kestävää kehitystä, joita peilataan toimeksiantajan arvoihin sekä sille myönnettyihin sertifikaatteihin. Työssä ei oteta kantaa jälleenmyyntiohjelman avulla saavutettuihin taloudellisiin tuloksiin ja luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista. Toimeksiantajan asiakaskontaktien nimet on salattu tietosuojan säilyttämiseksi.
Kehitysprojektin lopputuloksena syntyi IMT Kumppaniohjelma, joka on suunnattu yrityksille, jotka myyvät matkailuun ja matkustamiseen liittyviä palveluita. Siihen kuuluvat yritykset (myöhemmin Kumppanit) ovat oikeutettuja jälleenmyymään IMT:n matkoja omille asiakkailleen IMT:n varausjärjestelmän kautta. Kumppanien on myös mahdollista ehdottaa omia bussireittejä IMT:n verkkokauppaan myytäväksi.
IMT Kumppaniohjelma on koonnut yhteen jo useita matkailualalla toimivia yrityksiä, mutta sen kehitystyö jatkuu edelleen. Kehittämisessä otetaan huomioon Kumppaneiden kautta saatu palaute ja ensimmäiseksi kehityskohteeksi on nostettu varausjärjestelmän muutostyöt katteiden puutteellisen näkyvyyden osalta. Tämän lisäksi verkkokauppaan on tarkoitus rakentaa oma sivunsa, jossa esitellään IMT:n Kumppanit. IMT pohtii myös vaihtoehtoja Kumppaniohjelman ja ryhmämatkamyynnin välisestä integraatiosta.
Toiminnallinen opinnäytetyö kattaa kehitysprojektin sen perustamisesta käyttöönottoon saakka. Työ sisältää perusteluja projektin aikana tehdyille valinnoille ja sen tueksi on kerätty teoriaa matkailualan, myynnin sekä myyntitekniikoiden kirjallisuudesta. Siinä pohditaan myös matkailualan eettisiä näkökulmia ja kestävää kehitystä, joita peilataan toimeksiantajan arvoihin sekä sille myönnettyihin sertifikaatteihin. Työssä ei oteta kantaa jälleenmyyntiohjelman avulla saavutettuihin taloudellisiin tuloksiin ja luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista. Toimeksiantajan asiakaskontaktien nimet on salattu tietosuojan säilyttämiseksi.
Kehitysprojektin lopputuloksena syntyi IMT Kumppaniohjelma, joka on suunnattu yrityksille, jotka myyvät matkailuun ja matkustamiseen liittyviä palveluita. Siihen kuuluvat yritykset (myöhemmin Kumppanit) ovat oikeutettuja jälleenmyymään IMT:n matkoja omille asiakkailleen IMT:n varausjärjestelmän kautta. Kumppanien on myös mahdollista ehdottaa omia bussireittejä IMT:n verkkokauppaan myytäväksi.
IMT Kumppaniohjelma on koonnut yhteen jo useita matkailualalla toimivia yrityksiä, mutta sen kehitystyö jatkuu edelleen. Kehittämisessä otetaan huomioon Kumppaneiden kautta saatu palaute ja ensimmäiseksi kehityskohteeksi on nostettu varausjärjestelmän muutostyöt katteiden puutteellisen näkyvyyden osalta. Tämän lisäksi verkkokauppaan on tarkoitus rakentaa oma sivunsa, jossa esitellään IMT:n Kumppanit. IMT pohtii myös vaihtoehtoja Kumppaniohjelman ja ryhmämatkamyynnin välisestä integraatiosta.