Tuotekehitysmuotoisen projektitoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Ihalainen, Tiina (2023)
Ihalainen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835331
Tiivistelmä
Tuotekehitysprojekti on alihankkijalle aina uniikki. Tuotekehitys tuottaa aina jotain uutta joko vanhan pohjalle tai täysin tyhjästä. Alihankintana tuotettava projekti on projektiryhmälle erityinen ja haastava. Projektiryhmä kehittyy jokaisen projektin jälkeen ja projektin loppupalautteet ovat tärkeässä asemassa toiminnan kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eräiden projektiryhmien eräiden projektien loppupalautteita ja tuoda uutta näkökulmaa tuotekehityksellisen projektitoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksessa ei ollut toimeksiantajaa, vaan kirjoittaja sai palautteita eräiltä projektiryhmiltä aiheen käsittelyä ja tutkimusta varten. Anonyymisti kerättyjä palautteita hyödynnettiin aineistona projektitoiminnan nykytilan kerronnassa ja toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksessa selvitettiin palvelumuotoilun soveltuvuutta tuotekehitysprojektiin ja tätä kautta syvennettiin kirjoittajan omaa osaamista tuotekehitysprojektista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös tutkijan omaa havainnointia projektityöstä. Kerätyn aineiston sekä tutkijan omien havaintojen ja osaamisen perusteella kuvattiin tuotekehitystä, tuotekehitysprojektin vaiheita, palvelumuotoilun teoriaa ja näiden yhdistämistä toisiinsa.
Palvelumuotoilun teoriaa tutkittiin useasta eri lähteestä ja niille tehtiin synteesiä. Johtopäätöksenä todettiin, että palvelumuotoilu on tuotekehitystoiminnalle kehittämismallina hyvin soveltuva. Mallin todettiin sopivan sekä ulkoisen että sisäisen toiminnan kehittämiseen. Palvelumuotoilun mallien todettiin myös edistävän yrityksen kilpailukykyä ja hyödyttävän sisäisesti projektiryhmän työskentelyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eräiden projektiryhmien eräiden projektien loppupalautteita ja tuoda uutta näkökulmaa tuotekehityksellisen projektitoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksessa ei ollut toimeksiantajaa, vaan kirjoittaja sai palautteita eräiltä projektiryhmiltä aiheen käsittelyä ja tutkimusta varten. Anonyymisti kerättyjä palautteita hyödynnettiin aineistona projektitoiminnan nykytilan kerronnassa ja toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksessa selvitettiin palvelumuotoilun soveltuvuutta tuotekehitysprojektiin ja tätä kautta syvennettiin kirjoittajan omaa osaamista tuotekehitysprojektista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös tutkijan omaa havainnointia projektityöstä. Kerätyn aineiston sekä tutkijan omien havaintojen ja osaamisen perusteella kuvattiin tuotekehitystä, tuotekehitysprojektin vaiheita, palvelumuotoilun teoriaa ja näiden yhdistämistä toisiinsa.
Palvelumuotoilun teoriaa tutkittiin useasta eri lähteestä ja niille tehtiin synteesiä. Johtopäätöksenä todettiin, että palvelumuotoilu on tuotekehitystoiminnalle kehittämismallina hyvin soveltuva. Mallin todettiin sopivan sekä ulkoisen että sisäisen toiminnan kehittämiseen. Palvelumuotoilun mallien todettiin myös edistävän yrityksen kilpailukykyä ja hyödyttävän sisäisesti projektiryhmän työskentelyä.