Operatiivisten hankintojen kehittäminen Leania hyödyntäen
Hevosmaa, Lea (2023)
Hevosmaa, Lea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735182
Tiivistelmä
Tutkimus on toteutettu kansainvälisesti tunnetulle, johtavalle sauna- ja spa-alan yritykselle Harvia Finland Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa nykyisen operatiivisen hankintaprosessin arvoa tuottavat ja tuottamattomat toimintatavat ja kehittää prosessista tehokas, optimoitu ja automatisoitu prosessi. Tutkimuksessa pyritään selvittämään yrityksen tarpeita palvelevat toimintatavat sekä optimaalisimmat tavat toteuttaa operatiivista hankintaa tulevaisuudessa. Tutkimuksen kautta pyrittiin myös tutustuttamaan Lean johtaminen yritykselle sekä sen hyödyllisyys liiketoiminnan kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, teema- ja täsmäryhmähaastatteluilla sekä havainnoiden. Kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien ohessa hyödynnettiin Leanin viittä periaatetta tutkimuksen ohjaajina. Tutkimuksen tuloksina kuvattiin kohdeyrityksen prosessin nykytila, tunnistettiin siitä arvoa tuottavat ja tuottamattomat toimintatavat sekä hukat Leanin metodologiaa mukaillen sekä edellisten tulosten perusteella luotiin, kaksi uutta optimoitua prosessimallia. Toinen uusista prosessimalleista kuvattiin nykyresurssien valossa ja toinen pidemmän tähtäimen tavoitteena. Nykyprosessista tunnistettiin arvoa tuottamattomia toimintoja, jotka poistettiin tai minimoitiin uusiin prosessimalleihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, teema- ja täsmäryhmähaastatteluilla sekä havainnoiden. Kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien ohessa hyödynnettiin Leanin viittä periaatetta tutkimuksen ohjaajina. Tutkimuksen tuloksina kuvattiin kohdeyrityksen prosessin nykytila, tunnistettiin siitä arvoa tuottavat ja tuottamattomat toimintatavat sekä hukat Leanin metodologiaa mukaillen sekä edellisten tulosten perusteella luotiin, kaksi uutta optimoitua prosessimallia. Toinen uusista prosessimalleista kuvattiin nykyresurssien valossa ja toinen pidemmän tähtäimen tavoitteena. Nykyprosessista tunnistettiin arvoa tuottamattomia toimintoja, jotka poistettiin tai minimoitiin uusiin prosessimalleihin.