Alkoholanvänding bland studerande: förväntningar och konsekvenser.
Vidjeskog, Edith (2023)
Vidjeskog, Edith
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135899
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvantitativ enkätstudie om studerandes alkoholanvändning inom studielivet vars syfte är att utreda på hur alkoholanvändningen påverkar studeranden och om det sker en förändring i studerandes alkoholanvändning under studietiden. För att undersöka detta och att uppnå examensarbetets syfte valdes dessa frågeställningar:
1. Har studerandes alkoholanvändning har förändrats sedan de började studera och i så fall hur?
2. Hur påverkar alkoholen studerandes liv och välmående socialt, fysiskt och psykiskt?
3. Vilken roll har alkoholdrickandet och vilka förväntningar finns det på alkoholanvändning inom studielivet?
Orsaken jag har valt att forska inom dessa ämnen och specifikt om högskolestuderanden är för att det finns få studier som är riktade till universitets- och yrkeshögskolestuderanden i Finland. Jag har utfört en webbenkätstudie på Microsoft forms och sedan skickat ut min studie till studeranden, enkätstudien som blev utskickad fick 668 respondenter där respondenternas ålder och kön togs i beaktande vid analysen av resultaten. Mängden respondenter blev högre än väntat vilket tyder att resultatet kan analyseras bättre än om det vore färre respondenter på studien och kan anses vara tillförlitlig. Resultaten analyserades på Jamovi och med en deskriptiv analys. Resultaten beskrivs med cirkulära diagram och stapeldiagram. Resultaten jämförs med tidigare forskning för att säkerställa deras giltighet. I alla tre frågeställningar kom det intressanta svar både i jämförelse med tidigare forskning, jämförelsen mellan kön och jämförelsen mellan åldersgrupperna, vilket syns i detta examensarbete och beskrivs i resultaten. Thisthesisis a quantitative survey study which has used electronic questionnaires as data collection to examine students’ alcohol use within the university and college community. The purpose of this thesis is a to examine how alcohol use affects students and whether there is a change in students’
alcohol use during their studies. To examine this and achieve the purpose of this thesis, these questions were chosen:
1. Have students’ alcohol use changed since they started studying and in which how?
2. How are students’ lives and wellbeing effected socially, physically, and mentally by alcohol?
3. What type of role does alcohol use have and what type of expectations does students have on alcohol use in the university or college community?
The reason I have chosen to perform research in these subjects and specifically college and university students is because there is not an overabundance on recent studies in these specific subjects. I have performed an electronic questionnaire on Microsoft forms and sent out this study to students, the questionnaire received 668 answers where the participants age and gender was taken into consideration during the analysis of the results. The sheer number of participants were higher than anticipated which can indicate that the results may be analysed to a higher accuracy rather than having less participants and may be considered reliable. The results were analysed on Jamovi and with a descriptive analysis. The results are described with circular diagrams and bar diagrams. The results are compared to previous research to ensure their validity. In all three questions there came interesting answers along with comparison of previous research, comparison of age and gender as variables, which will be shown within this thesis.
1. Har studerandes alkoholanvändning har förändrats sedan de började studera och i så fall hur?
2. Hur påverkar alkoholen studerandes liv och välmående socialt, fysiskt och psykiskt?
3. Vilken roll har alkoholdrickandet och vilka förväntningar finns det på alkoholanvändning inom studielivet?
Orsaken jag har valt att forska inom dessa ämnen och specifikt om högskolestuderanden är för att det finns få studier som är riktade till universitets- och yrkeshögskolestuderanden i Finland. Jag har utfört en webbenkätstudie på Microsoft forms och sedan skickat ut min studie till studeranden, enkätstudien som blev utskickad fick 668 respondenter där respondenternas ålder och kön togs i beaktande vid analysen av resultaten. Mängden respondenter blev högre än väntat vilket tyder att resultatet kan analyseras bättre än om det vore färre respondenter på studien och kan anses vara tillförlitlig. Resultaten analyserades på Jamovi och med en deskriptiv analys. Resultaten beskrivs med cirkulära diagram och stapeldiagram. Resultaten jämförs med tidigare forskning för att säkerställa deras giltighet. I alla tre frågeställningar kom det intressanta svar både i jämförelse med tidigare forskning, jämförelsen mellan kön och jämförelsen mellan åldersgrupperna, vilket syns i detta examensarbete och beskrivs i resultaten.
alcohol use during their studies. To examine this and achieve the purpose of this thesis, these questions were chosen:
1. Have students’ alcohol use changed since they started studying and in which how?
2. How are students’ lives and wellbeing effected socially, physically, and mentally by alcohol?
3. What type of role does alcohol use have and what type of expectations does students have on alcohol use in the university or college community?
The reason I have chosen to perform research in these subjects and specifically college and university students is because there is not an overabundance on recent studies in these specific subjects. I have performed an electronic questionnaire on Microsoft forms and sent out this study to students, the questionnaire received 668 answers where the participants age and gender was taken into consideration during the analysis of the results. The sheer number of participants were higher than anticipated which can indicate that the results may be analysed to a higher accuracy rather than having less participants and may be considered reliable. The results were analysed on Jamovi and with a descriptive analysis. The results are described with circular diagrams and bar diagrams. The results are compared to previous research to ensure their validity. In all three questions there came interesting answers along with comparison of previous research, comparison of age and gender as variables, which will be shown within this thesis.