Uuden B2B-myyntiprosessin kehittäminen ja sen tukeminen CRM-järjestelmän avulla : Case: Aidon Oy
Tikka, Helmi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaatio Aidon Oy on Pohjoismaiden johtava energianmittaus- ja älyverkkoratkaisujen toimittaja. Aidon Oy mahdollistaa innovaatioillaan yhteiskunnan siirtymisen kohti hiilineutraalia energiajärjestelmää. Tarve opinnäytetyölle lähti kohdeorganisaation kohtaamista haasteista liiketoiminnan kasvattamisessa ja myyntityön organisoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Aidon Oy:n myyntiorganisaatiota julkisten kilpailutusten ulkopuolisessa myynnissä uusitun, CRM-järjestelmään tukeutuvan myyntiprosessin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä uudelle myyntiprosessille vaiheet sekä mallintaa ne CRM-järjestelmään. Opinnäytetyön avulla pyrittiin sujuvoittamaan kohdeorganisaation myyntiä sekä luomaan edellytyksiä kasvavalle myynnille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen tekeminen aloitettiin perehtymällä ilmiöön eli kohdeorganisaatioon, sen toimintatapoihin ja prosesseihin sekä kehittämiskohteeseen. Tämän jälkeen koottiin teoreettinen viitekehys tukemaan tutkimuksen tekemistä. Työn teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin tunnistamaan vaatimukset hyvälle myyntiprosessille. Tämän pohjalta toteutettiin kehittämistyö, jonka tulokset lopuksi analysoitiin.
Opinnäytetyössä onnistuttiin määrittelemään kohdeorganisaatiolle sen myyntiä tukeva myyntiprosessi ja prosessille kosketuspisteet CRM-järjestelmään. Käytännön testaus osoitti, että uusi myyntiprosessi ja sen mallinnus CRM-järjestelmään mahdollistavat tasalaatuisemman ja tehokkaamman myyntityön, jota on myös helpompi johtaa. Myyntiprosessin toteuttaminen digitaalisena eli CRM-avusteisesti tuottaa kohdeorganisaatiolle jatkossa paljon hyödyllistä dataa. Tällaista dataa ei ole aikaisemmin ollut näin helposti ja helpossa muodossa hyödynnettävissä kohdeorganisaatiossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Aidon Oy:n myyntiorganisaatiota julkisten kilpailutusten ulkopuolisessa myynnissä uusitun, CRM-järjestelmään tukeutuvan myyntiprosessin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä uudelle myyntiprosessille vaiheet sekä mallintaa ne CRM-järjestelmään. Opinnäytetyön avulla pyrittiin sujuvoittamaan kohdeorganisaation myyntiä sekä luomaan edellytyksiä kasvavalle myynnille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen tekeminen aloitettiin perehtymällä ilmiöön eli kohdeorganisaatioon, sen toimintatapoihin ja prosesseihin sekä kehittämiskohteeseen. Tämän jälkeen koottiin teoreettinen viitekehys tukemaan tutkimuksen tekemistä. Työn teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin tunnistamaan vaatimukset hyvälle myyntiprosessille. Tämän pohjalta toteutettiin kehittämistyö, jonka tulokset lopuksi analysoitiin.
Opinnäytetyössä onnistuttiin määrittelemään kohdeorganisaatiolle sen myyntiä tukeva myyntiprosessi ja prosessille kosketuspisteet CRM-järjestelmään. Käytännön testaus osoitti, että uusi myyntiprosessi ja sen mallinnus CRM-järjestelmään mahdollistavat tasalaatuisemman ja tehokkaamman myyntityön, jota on myös helpompi johtaa. Myyntiprosessin toteuttaminen digitaalisena eli CRM-avusteisesti tuottaa kohdeorganisaatiolle jatkossa paljon hyödyllistä dataa. Tällaista dataa ei ole aikaisemmin ollut näin helposti ja helpossa muodossa hyödynnettävissä kohdeorganisaatiossa.