TikTok-videot markkinoinnissa : algoritmi, tarina ja leikkaus
Kokko, Emmi (2023)
Kokko, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135983
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoite oli selvittää, millainen yritysten tuottama sisältö toimii parhaiten TikTokissa. Kirjoittaja on opinnoissaan keskittynyt elokuva- ja tv-tuotantoihin ja erikoistunut leikkaamiseen ja tuottamiseen. Opintojensa kautta hän on kiinnostunut myös siitä, miten tarinankerronta ja leikkaus vaikuttavat TikTokissa menestymiseen. TikTokin algoritmi on kiehtova, sillä se tarjoilee jokaiselle käyttäjälle räätälöityä sisältöä. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, mitä algoritmista pitää tietää, jotta yritys voi menestyä mahdollisimman hyvin TikTokissa.
TikTok on melko uusi sosiaalisen median alusta, joten siitä ei löydy vielä paljoa suomenkielistä kirjallisuutta. Opinnäytteitä TikTokista on kirjoitettu 2649 kappaletta (Theseus, 21.11.2023). Nopeasti muuttuvassa TikTokin maailmassa ajantasalla olevaa lähdemateriaalia on vaikea löytää, ja kirjallisuus voi jäädä nopeasti vanhaksi tiedoksi. Tämän vuoksi opinnäyte perustuu artikkeleihin sekä haastatteluun. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Fiid Oy:n sisältöjohtajaa Victor Planssonia. Fiid Oy on yksi Suomen ainoita TikTokiin keskittyneitä markkinointitoimistoja.
Opinnäytteen tuloksista kävi ilmi, että TikTok on tehokas markkinoinnin alusta. Siellä käyttäjät reagoivat aktiivisesti sisältöihin ja videoilla on parempi mahdollisuus nousta suureen suosioon verrattuna muihin sosiaalisen median alustoihin. TikTok painottaa tarinankerrontaa ja pitkiä videoita, vaikka aikaisemmin sovelluksen algoritmi suosi lyhyitä videoita. Opinnäytetyön havaintojen perusteella yrityksiä voi suositella luomaan pidempiä videoita, joissa on tarina.
TikTok on melko uusi sosiaalisen median alusta, joten siitä ei löydy vielä paljoa suomenkielistä kirjallisuutta. Opinnäytteitä TikTokista on kirjoitettu 2649 kappaletta (Theseus, 21.11.2023). Nopeasti muuttuvassa TikTokin maailmassa ajantasalla olevaa lähdemateriaalia on vaikea löytää, ja kirjallisuus voi jäädä nopeasti vanhaksi tiedoksi. Tämän vuoksi opinnäyte perustuu artikkeleihin sekä haastatteluun. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Fiid Oy:n sisältöjohtajaa Victor Planssonia. Fiid Oy on yksi Suomen ainoita TikTokiin keskittyneitä markkinointitoimistoja.
Opinnäytteen tuloksista kävi ilmi, että TikTok on tehokas markkinoinnin alusta. Siellä käyttäjät reagoivat aktiivisesti sisältöihin ja videoilla on parempi mahdollisuus nousta suureen suosioon verrattuna muihin sosiaalisen median alustoihin. TikTok painottaa tarinankerrontaa ja pitkiä videoita, vaikka aikaisemmin sovelluksen algoritmi suosi lyhyitä videoita. Opinnäytetyön havaintojen perusteella yrityksiä voi suositella luomaan pidempiä videoita, joissa on tarina.