Typecast : hyödyllinen työväline vai turha näyttelijää määrittelevä haitta?
Paajanen, Ulla (2023)
Paajanen, Ulla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135984
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin aihetta typecast ja typecasting musiikkiteatterin ja musikaalien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia yleisellä tasolla musiikkiteatterissa toistuvasti käytettyä ilmaisua typecast ja selvittää mitä se tarkoittaa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää eri Suomen musiikkiteatterin ammattilaista, joilla kaikilla on oma tulokulmansa aiheeseen.
Opinnäytetyössä käydään läpi typecast ja typecasting käsitteenä, sekä niiden luomia hyötyjä ja haittoja. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan musikaalien arkkityyppejä, sekä tyyppiroolituksen osaa musiikkiteatterissa. Työ käsittelee myös normien sekä tarkkojen tyyppiroolien tuomia rajoitteita näyttelijälle, että moninaisuuden esittämiselle. Työn tarkoituksena on lisätä tietoisuutta aiheesta sekä koota tietoa yhteen. Tutkimuksessa selvisi, ettei Suomessa ole vahvaa typecastkulttuuria ja ettei siihen hakeutuminen ole tarpeellista.
Opinnäytetyössä käydään läpi typecast ja typecasting käsitteenä, sekä niiden luomia hyötyjä ja haittoja. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan musikaalien arkkityyppejä, sekä tyyppiroolituksen osaa musiikkiteatterissa. Työ käsittelee myös normien sekä tarkkojen tyyppiroolien tuomia rajoitteita näyttelijälle, että moninaisuuden esittämiselle. Työn tarkoituksena on lisätä tietoisuutta aiheesta sekä koota tietoa yhteen. Tutkimuksessa selvisi, ettei Suomessa ole vahvaa typecastkulttuuria ja ettei siihen hakeutuminen ole tarpeellista.