Asiakastyytyväisyyden kehittäminen yrityksessä Fleamarket Finland
Toivonen, Ilmari (2023)
Toivonen, Ilmari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135999
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Fleamarket Finland Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus rajattiin yrityksen liikkeessä asioineisiin asiakkaisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa yritykselle tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä sekä tuoda esiin kehityskohteita.
Työn teoriaosassa käsiteltiin designermuotia, kenkäkulttuuria, näiden ympärille muodostuneita jälkimarkkinoita sekä kohdeyritystä. Lisäksi teoriaosassa perehdyttiin asiakaspalveluun, asiakasviestintään sekä asiakastyytyväisyyteen.
Työn tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin kyselytutkimuksella. Kyselyn toteuttamisessa hyödynnettiin Google Forms -ohjelmaa. Kysely suoritettiin verkkokyselynä ja se oli saatavilla myös paperisena versiona. Kysely oli avoimena yhdeksän päivää ja siihen saatiin kerättyä 33 vastausta. Kyselyn lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin yrityksen omistajan kanssa käytyä haastattelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta asiakkaiden olevan yleisesti melko tyytyväisiä. Vastaajat olivat tyytyväisimpiä palvelun ystävällisyyteen sekä asiantuntevuuteen. Suurimmat kehityskohteet liittyivät puolestaan yrityksen tuotevalikoimaan sekä aukioloaikoihin. Tuotevalikoima koettiin osin suppeaksi ja aukioloaikoja toivottiin pidemmiksi. Asiakasviestintään ja markkinointiin toivottiin hieman aktiivisuutta.
Työn teoriaosassa käsiteltiin designermuotia, kenkäkulttuuria, näiden ympärille muodostuneita jälkimarkkinoita sekä kohdeyritystä. Lisäksi teoriaosassa perehdyttiin asiakaspalveluun, asiakasviestintään sekä asiakastyytyväisyyteen.
Työn tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin kyselytutkimuksella. Kyselyn toteuttamisessa hyödynnettiin Google Forms -ohjelmaa. Kysely suoritettiin verkkokyselynä ja se oli saatavilla myös paperisena versiona. Kysely oli avoimena yhdeksän päivää ja siihen saatiin kerättyä 33 vastausta. Kyselyn lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin yrityksen omistajan kanssa käytyä haastattelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta asiakkaiden olevan yleisesti melko tyytyväisiä. Vastaajat olivat tyytyväisimpiä palvelun ystävällisyyteen sekä asiantuntevuuteen. Suurimmat kehityskohteet liittyivät puolestaan yrityksen tuotevalikoimaan sekä aukioloaikoihin. Tuotevalikoima koettiin osin suppeaksi ja aukioloaikoja toivottiin pidemmiksi. Asiakasviestintään ja markkinointiin toivottiin hieman aktiivisuutta.