Grafiikan merkitys ja visuaalisen viestinnän keinot pelinkehityksessä
Pusa, Emmi (2023)
Pusa, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136010
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisia keinoja, joita pelinkehittäjä voi hyödyntää tuodakseen parhaiten esille pelin taiteellisen sanoman. Tällä tarkoitetaan viestintää, jonka tavoitellaan välittyvän graafisesti pelaajalle. Tutkimuksessa käsitellään tiedon välityksen visuaalisia vaikutuskeinoja ja pelinkehityksessä huomioitavia tekijöitä, joiden avulla saavutetaan toivottu lopputulos.
Opinnäytetyössä käsitellään graafisia apuvälineitä, pelaajan psykologiaa sekä keinoja, joilla kehitetään videopelin pelattavuutta ja laatua visuaalisesti. Työn keskeinen kysymys on, kuinka pelistä saadaan immersiivinen kokemus pelaajalle. Opinnäytetyössä havainnoidaan ammattilaisten hyödyntämiä toimintatapoja ja prosesseja, joiden käyttöä perustellaan käytännön esimerkeillä ja riskienhallinnan näkökulmalla.
Alussa pohditaan grafiikan merkitystä pelikokemuksessa graafikon ja pelaajan näkökulmasta, jonka jälkeen selvitetään visuaalisia vaikutuskeinoja sekä pelinkehityksessä huomioitavia tekijöitä. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka pelaajaa ohjataan visuaalisesti ja mitä tekijöitä on otettava huomioon pelinkehityksessä, jotta sanoma välittyy toivotusti.
Tavoitteena on tarjota kehitystapoja videopeligrafiikan viestilliseen optimointiin. Opinnäytetyö toimii työkaluna pelinkehittäjille tai pelaajille, jotka ovat kiinnostuneet peligrafiikan vaikutuskeinoista.
Opinnäytetyössä käsitellään graafisia apuvälineitä, pelaajan psykologiaa sekä keinoja, joilla kehitetään videopelin pelattavuutta ja laatua visuaalisesti. Työn keskeinen kysymys on, kuinka pelistä saadaan immersiivinen kokemus pelaajalle. Opinnäytetyössä havainnoidaan ammattilaisten hyödyntämiä toimintatapoja ja prosesseja, joiden käyttöä perustellaan käytännön esimerkeillä ja riskienhallinnan näkökulmalla.
Alussa pohditaan grafiikan merkitystä pelikokemuksessa graafikon ja pelaajan näkökulmasta, jonka jälkeen selvitetään visuaalisia vaikutuskeinoja sekä pelinkehityksessä huomioitavia tekijöitä. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka pelaajaa ohjataan visuaalisesti ja mitä tekijöitä on otettava huomioon pelinkehityksessä, jotta sanoma välittyy toivotusti.
Tavoitteena on tarjota kehitystapoja videopeligrafiikan viestilliseen optimointiin. Opinnäytetyö toimii työkaluna pelinkehittäjille tai pelaajille, jotka ovat kiinnostuneet peligrafiikan vaikutuskeinoista.