Positiivisen hakijakokemuksen luominen ja hyötyarvon tuottaminen rekrytointiprosessin alkuvaiheessa hylätylle hakijalle
Vornanen, Jessica (2023)
Vornanen, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten rekrytointiprosessin alkuvaiheita voisi parantaa, erityisesti varhain prosessissa hylätyn hakijan näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, voisivatko rekrytointiprosessin alkuvaiheet tarjota hakijoille lisä- tai hyötyarvoa varhaisesta hylkäyksestäkin huolimatta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin yhdistelmätutkimuksen lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymysten vastaukset analysointiin määräl-lisin analyysimenetelmin, numeeristen yhteenvetojen, kuten prosenttiosuuksien ja keskiarvojen, kautta. Avoimista kysymyksistä kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä luokittelemalla. Aineistot analysoitiin ensin ominaan ja lopuksi niistä tehtiin yhteenveto.
Tutkimustulokset osoittivat, että rekrytointiprosessien alkuvaiheet ja varhain hylättyjen hakijoiden kokemukset sisältävät runsaasti haasteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin ennen tutkimatonta näkökulmaa, jossa varhain hylätyille hakijoille luotaisiin poikkeuksellinen hakijakokemus tarjoamalla hyötyarvoa jo prosessin alkuvaiheissa, esimerkiksi oppimiskokemuksen avulla. Hyötyarvoa tarjoava yritys voi edistää varhaisessa vaiheessa hylätyn hakijan positiivista hakijakokemusta ja sitouttaa hakijaa yritykseen. Lisäksi tutkimuksessa selvisi joukko positiivisen hakijakokemuksen kannalta keskisiä tekijöitä, kuten tehostettu kommunikaatio, läpinäkyvyys, rehellisyys, rekrytoivan henkilöstön tunneälykkyys ja oikeudenmukaiset menetelmät. Nämä tekijät voivat auttaa yrityksiä lisäämään positiivista erottuvuuttaan sekä parantaa varhaisesta hylkäyksestä aiheutuvaa kokemusta.
Opinnäytetyö tarjosi laaja-alaisesti arvokasta tietoa yritysten viestinnän ja markkinoinnin, työnantajabrändin sekä ennen kaikkea strategisen rekrytoinnin kehittämiseen. Rekrytointiprosessien alkuvaiheiden hakijakokemukseen panostaminen on laajasti hyödyntämätön, mutta loistava mahdollisuus luoda entistä houkuttelevampaa työnantajakuvaa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin yhdistelmätutkimuksen lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymysten vastaukset analysointiin määräl-lisin analyysimenetelmin, numeeristen yhteenvetojen, kuten prosenttiosuuksien ja keskiarvojen, kautta. Avoimista kysymyksistä kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä luokittelemalla. Aineistot analysoitiin ensin ominaan ja lopuksi niistä tehtiin yhteenveto.
Tutkimustulokset osoittivat, että rekrytointiprosessien alkuvaiheet ja varhain hylättyjen hakijoiden kokemukset sisältävät runsaasti haasteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin ennen tutkimatonta näkökulmaa, jossa varhain hylätyille hakijoille luotaisiin poikkeuksellinen hakijakokemus tarjoamalla hyötyarvoa jo prosessin alkuvaiheissa, esimerkiksi oppimiskokemuksen avulla. Hyötyarvoa tarjoava yritys voi edistää varhaisessa vaiheessa hylätyn hakijan positiivista hakijakokemusta ja sitouttaa hakijaa yritykseen. Lisäksi tutkimuksessa selvisi joukko positiivisen hakijakokemuksen kannalta keskisiä tekijöitä, kuten tehostettu kommunikaatio, läpinäkyvyys, rehellisyys, rekrytoivan henkilöstön tunneälykkyys ja oikeudenmukaiset menetelmät. Nämä tekijät voivat auttaa yrityksiä lisäämään positiivista erottuvuuttaan sekä parantaa varhaisesta hylkäyksestä aiheutuvaa kokemusta.
Opinnäytetyö tarjosi laaja-alaisesti arvokasta tietoa yritysten viestinnän ja markkinoinnin, työnantajabrändin sekä ennen kaikkea strategisen rekrytoinnin kehittämiseen. Rekrytointiprosessien alkuvaiheiden hakijakokemukseen panostaminen on laajasti hyödyntämätön, mutta loistava mahdollisuus luoda entistä houkuttelevampaa työnantajakuvaa.