Musiikkia multipianolle : ohjelmiston löytäminen ja sovittaminen pianoryhmille
Marjokorpi, Maija (2023)
Marjokorpi, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136215
Tiivistelmä
Turun konservatoriossa pianistit pääsevät yhteismusisoimaan pianoryhmissä oman soittotuntinsa lisäksi. Valmista nuottimateriaalia on pianoryhmille saatavilla varsin vähän. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on sekä pianoryhmille saatavilla olevan ohjelmiston etsiminen että perehtyminen sovittamiseen, omien sovitusten teko pianoryhmien käyttöön ja sovitusten käyttökelpoisuuden analysointi.
Pianoryhmä on verrattain pieni kokoonpano, jolloin stemmoja on mahdollista yksilöllistää jokaisen soittajan taitotason mukaan. Pianoryhmille sovittamisessa suurimpia vaaroja ovat soinnin tukkeutuminen ja volyymin kasvaminen. Hyvässä sovituksessa jokaisella soittajalla on mielekästä soitettavaa, kaikkien soitto-osuudessa on jokin pienempi tai suurempi vastuutehtävä, jokainen stemma on itsessään järkevän kuuloinen ja lopulta kokonaisuus johtaa tasapainoiseen soivaan lopputulokseen.
Pianoryhmien ohjelmistossa on välttämätöntä käyttää sovituksia, koska pianoryhmille sävellettyä musiikkia ei juurikaan ole olemassa. Sovitusten teko ja käyttäminen opetuksessa johtaa syvällisempään pohdintaan siitä, mikä on musiikkioppilaitoksen tehtävä, mitä ja miten musiikkia kannattaisi opettaa. Sovittaminen tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia sekä kappaleen vaikeustason säätämiseen että omaan luovaan tuottamiseen. In Turku Conservatory the piano students have an opportunity to participate in piano groups on a weekly basis alongside their private lessons. The amount of sheet music readily available for piano groups is very limited. The goal of this thesis is to find the repertoire already available for piano groups and to learn more about arranging, arrange pieces for piano groups and to analyze the arrangements in terms of what works and what does not.
Piano group is a relatively small ensemble, giving the chance to arrange each part so that it suits the player. The biggest concern in arranging for piano groups is adding too much into one register resulting in unbalanced and heavy sounding music and rising volume levels. In a good arrangement every player has a playable part that includes something important, no matter how big or little it might be. All parts should make sense even when played alone and when put together the group should aim at creating a balanced performance together.
It is necessary to use arrangements as part of piano group repertoire, since there is not that much music composed for piano groups. Arranging and using arrangements as pedagogical repertoire leads to profound questions about the purpose of music schools, their curriculum and teaching methods. Arranging offers new possibilities not only to alter the difficulty of a piece but also to be creative yourself.
Pianoryhmä on verrattain pieni kokoonpano, jolloin stemmoja on mahdollista yksilöllistää jokaisen soittajan taitotason mukaan. Pianoryhmille sovittamisessa suurimpia vaaroja ovat soinnin tukkeutuminen ja volyymin kasvaminen. Hyvässä sovituksessa jokaisella soittajalla on mielekästä soitettavaa, kaikkien soitto-osuudessa on jokin pienempi tai suurempi vastuutehtävä, jokainen stemma on itsessään järkevän kuuloinen ja lopulta kokonaisuus johtaa tasapainoiseen soivaan lopputulokseen.
Pianoryhmien ohjelmistossa on välttämätöntä käyttää sovituksia, koska pianoryhmille sävellettyä musiikkia ei juurikaan ole olemassa. Sovitusten teko ja käyttäminen opetuksessa johtaa syvällisempään pohdintaan siitä, mikä on musiikkioppilaitoksen tehtävä, mitä ja miten musiikkia kannattaisi opettaa. Sovittaminen tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia sekä kappaleen vaikeustason säätämiseen että omaan luovaan tuottamiseen.
Piano group is a relatively small ensemble, giving the chance to arrange each part so that it suits the player. The biggest concern in arranging for piano groups is adding too much into one register resulting in unbalanced and heavy sounding music and rising volume levels. In a good arrangement every player has a playable part that includes something important, no matter how big or little it might be. All parts should make sense even when played alone and when put together the group should aim at creating a balanced performance together.
It is necessary to use arrangements as part of piano group repertoire, since there is not that much music composed for piano groups. Arranging and using arrangements as pedagogical repertoire leads to profound questions about the purpose of music schools, their curriculum and teaching methods. Arranging offers new possibilities not only to alter the difficulty of a piece but also to be creative yourself.