Jalkaterapeutti - tuntematon erityisosaaja : interaktiivinen video jalkaterapiasta
Haikola, Hanna-Mari; Muhonen, Rita (2023)
Haikola, Hanna-Mari
Muhonen, Rita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136112
Tiivistelmä
Jalkaterapeutti on asiantuntija, jonka asiantuntemus on laajasti tuntematon.
Jalkaterapeutin osaamista voitaisiin hyödyntää nykyistä laajemmin kaikissa
terveydenhuollon ympäristöissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda
esiin jalkaterapeutin osaamisalueita, jotta muut terveydenhuollon ammattilaiset tunnistaisivat jalkaterapian tarpeen. Tunnettuuden lisäämisen myötä tavoitteena on jalkaterapeuttien virkojen lisääntyminen. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa interaktiivinen video jalkaterapian kompetensseista. Opinnäytetyön menetelmänä on tuotekehitysprosessi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kartoitettiin aiempia tutkimuksia,
joissa oli tutkittu jalkaterapian tunnettuutta. Tutkimuksia oli verrattain vähän ja
niissä tuli esiin tunnettuuden lisäämisen tärkeys. Kansainvälisissä tutkimuksissa tuli esiin, että tunnettuudessa on parantamisen varaa kansainvälisestikin.
Opinnäytetyössä tuotettiin interaktiivinen video, sillä se on hyvä keino välittää
tietoa nykyteknologiaa hyödyntäen. Interaktiivisen videon keskeinen viesti ammattilaisille on: voit ohjata asiakkaan jalkaterapeutille monenlaisissa alaraajan
ongelmissa. Interaktiivisilla ominaisuuksilla on mahdollista sitouttaa videon
katsoja paremmin videon sisältöön. Interaktioihin väärin vastaamalla katsoja
saa oikean vastauksen esiin ja tämä edistää oppimista. Terveydenhuollon am mattilaisille suunnatussa videossa huomioitiin aikaisempi osaaminen ja koulutustaso.
Opinnäytetyön toimeksiantajana Pihlajalinna Oy:llä on oikeus jakaa videota ja
videon laaja jakelu on tekijöiden toiveena. Opinnäytetyö on suunnattu kaikille
jalkaterapiasta kiinnostuneille ja lisätietoa etsiville. Jatkotutkimusaiheena voisi
olla jalkaterapian tunnettuuden ja ammattilaisten tietoisuuden lisääminen
heille suunnatun koulutuspäivän tai koulutusmateriaalin tekemisen muodossa.
Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla interaktiivisen videon tekeminen jalkaterapiaan liittyvästä aiheesta, joka kaipaa syvempää tarkastelua.
Asiasanat: jalkaterapia, jalkaterapeutti, jalkaterapeuttikoulutus, kuntoutusala,
interaktiivinen video, digitarina, tunnettuus ja tuotekehitysprosessi
Jalkaterapeutin osaamista voitaisiin hyödyntää nykyistä laajemmin kaikissa
terveydenhuollon ympäristöissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda
esiin jalkaterapeutin osaamisalueita, jotta muut terveydenhuollon ammattilaiset tunnistaisivat jalkaterapian tarpeen. Tunnettuuden lisäämisen myötä tavoitteena on jalkaterapeuttien virkojen lisääntyminen. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa interaktiivinen video jalkaterapian kompetensseista. Opinnäytetyön menetelmänä on tuotekehitysprosessi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kartoitettiin aiempia tutkimuksia,
joissa oli tutkittu jalkaterapian tunnettuutta. Tutkimuksia oli verrattain vähän ja
niissä tuli esiin tunnettuuden lisäämisen tärkeys. Kansainvälisissä tutkimuksissa tuli esiin, että tunnettuudessa on parantamisen varaa kansainvälisestikin.
Opinnäytetyössä tuotettiin interaktiivinen video, sillä se on hyvä keino välittää
tietoa nykyteknologiaa hyödyntäen. Interaktiivisen videon keskeinen viesti ammattilaisille on: voit ohjata asiakkaan jalkaterapeutille monenlaisissa alaraajan
ongelmissa. Interaktiivisilla ominaisuuksilla on mahdollista sitouttaa videon
katsoja paremmin videon sisältöön. Interaktioihin väärin vastaamalla katsoja
saa oikean vastauksen esiin ja tämä edistää oppimista. Terveydenhuollon am mattilaisille suunnatussa videossa huomioitiin aikaisempi osaaminen ja koulutustaso.
Opinnäytetyön toimeksiantajana Pihlajalinna Oy:llä on oikeus jakaa videota ja
videon laaja jakelu on tekijöiden toiveena. Opinnäytetyö on suunnattu kaikille
jalkaterapiasta kiinnostuneille ja lisätietoa etsiville. Jatkotutkimusaiheena voisi
olla jalkaterapian tunnettuuden ja ammattilaisten tietoisuuden lisääminen
heille suunnatun koulutuspäivän tai koulutusmateriaalin tekemisen muodossa.
Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla interaktiivisen videon tekeminen jalkaterapiaan liittyvästä aiheesta, joka kaipaa syvempää tarkastelua.
Asiasanat: jalkaterapia, jalkaterapeutti, jalkaterapeuttikoulutus, kuntoutusala,
interaktiivinen video, digitarina, tunnettuus ja tuotekehitysprosessi