Instagramin ja Tiktokin hyödyntäminen ravintola-alan rekrytoinneissa
Haapaniemi, Juulia (2023)
Haapaniemi, Juulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136190
Tiivistelmä
Ravintola-ala on viime vuosina kokenut todella isoja muutoksia ja potentiaalisia ehdokkaita on vaikea löytää. Yritykset ovat joutuneet todella tekemään töitä osaavan henkilöstön löytämiseksi. Sosiaalisen median kautta tehtävä rekrytointimarkkinointi on yksi keino ratkaista tämä ongelma. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää kuinka Instagramia ja Tiktokia kannattaa hyödyntää rekrytointimarkkinoinnissa ravintola-alan rekrytoinneissa henkilöstöpalveluyrityksessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin rekrytointiprosessia ja rekrytointimarkkinointia henkilöstöpalveluyrityksessä sekä sosiaalisen median hyödyntämistä rekrytointimarkkinoinnissa. Työssä kerättiin tietoa Tiktokin ja Instagramin hyödyntämisestä ravintola-alan rekrytoinneissa, minkä vuoksi työssä haastateltiin kahta henkilöstöpalveluyrityksen markkinointiosaston edustajaa.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin ravintola-alan yritykselle sosiaalisen median suunnitelma vuosikellon tyyliin Instagramin ja Tiktokin hyödyntämisestä rekrytointimarkkinoinnissa. Suunnitelmaan oli koottu kaikki vuoden aikana tehtävät kampanjat ja pienet suunnitelmat niihin. Tämä sosiaalisen median suunnitelma on hyödynnettävissä missä tahansa ravintola-alan yrityksessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin rekrytointiprosessia ja rekrytointimarkkinointia henkilöstöpalveluyrityksessä sekä sosiaalisen median hyödyntämistä rekrytointimarkkinoinnissa. Työssä kerättiin tietoa Tiktokin ja Instagramin hyödyntämisestä ravintola-alan rekrytoinneissa, minkä vuoksi työssä haastateltiin kahta henkilöstöpalveluyrityksen markkinointiosaston edustajaa.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin ravintola-alan yritykselle sosiaalisen median suunnitelma vuosikellon tyyliin Instagramin ja Tiktokin hyödyntämisestä rekrytointimarkkinoinnissa. Suunnitelmaan oli koottu kaikki vuoden aikana tehtävät kampanjat ja pienet suunnitelmat niihin. Tämä sosiaalisen median suunnitelma on hyödynnettävissä missä tahansa ravintola-alan yrityksessä.